* Buku teks kena baca... ini KEMUNGKINAN saja...
Tingkatan 4
1. Senibina China, Pendidikan di China dan India
2. Zaman Gelap dan Renaissance
3. Hijrah
Tingkatan 5
1. Suruhanjaya Reid dan perlembagaan
2. Pilihanraya
3. Gerakan Islah
4. Pembinaan Negara Bangsa - Negeri Sembilan dan Konsep Demokrasi
- Konsep Persekutuan
5. Tokoh-tokoh Penggerak Persekutuan Tanah Melayu
6. Wawasan 2020...
NOTA PECUTAN AKHIR 2013
TINGKATAN 4
Tema 7: Tamadun Awal
Manusia
Kemajuan dicapai
tamadun Cina dalam bidang
pertanian
· Pengenalan alat tenggala
· Membuat batas
tanaman
· Pengenalan kolar kuda
untuk menarik tenggala kayu / kereta kuda / kereta sorong beroda
· Membuat penyisir tanah
· Penciptaan alat
kegunaan pertanian
· Sistem penanaman secara bergilir
untuk Kekal kesuburan tanah
· Peneresan kawasan bukit untuk pertanian
· Pembinaan sistem
pengairan untuk pertanian
· Pembinaan terusan
untuk kawalan banjir
Perkembangan
sistem pendidikan Zaman Vedik tamadun India
· Pendidikan pentingkan keagamaan
· Teras pendidikan agama
Hindu
· Pendidikan didominasi kaum lelaki
· Golongan wanita
tidak mempunyai ruang untuk pendidikan
· Pendidikan beri perhatian
kpd pembelajaran Kitab-kitab Veda
· Bahasa Sanskrit merupakan medium
pengajaran penting
· Kaedah hafalan
digunakan untuk mendalami Kitab Veda
· Pendidikan sediakan
manusia hadapi hari selepas mati
· Tumpuan pendidikan ialah
agama
· Segala hukum agama harus dipelajari
· Mereka hidup sempurna dgn
nilai-nilai murni yang diajar agama
· Pendidikan tinggi di Kolej
Brahman selepas tahun 100 S.M
· Sebelum itu , pendidikan
diberikan di istana / di rumah
· Lahir universiti agama
Buddha, iaitu Nalanda
· Untuk capai taraf
Brahmin berpendidikan, seseorang harus hafal perbagai buku agama khususnya Veda
· Veda mengandungi peraturan
ritual/ mantera/ lagu-lagu agama
· Mereka juga belajar karya saintifik/
falsafah
· Pendidikan juga untuk
meningkatkan ilmu sains
· Untuk tambahkan ilmu
· Atasi buta huruf
· Dapatkan jawatan
dalam pemerintahan
Pada pendapat anda ,
mengapakah bidang berikut penting bagi
rakyat sesebuah negara ?
i. Pendidikan
· Lahirkan masyarakat yang berpengetahuan
· Lahirkan modal insan
berilmu
· Maju negara/ angunkan negara
· Mewujudkan perpaduan
rakyat berbilang kaum
ii.
Pertanian
· Sediakan sumber makanan
kepada rakyat
· Rakyat boleh usaha tanah
terbiar dgn pelbagai jenis tanaman
· Menambahkan sumber pendapatan
· Sumbangkan modal
kepada rakyat untuk perkembangan industri
· Elak pengangguran
di kawasan luar bandar
Ciri-ciri kerajan Srivijaya
· Memiliki
bala tentera laut yang besar
· Dianggotai
oleh pelbagai golongan rakyat
· Termasuk
orang laut
· Fungsi
tentera laut untuk kawal perdagangan
di Selat Melaka
· Mengawal
keselamatan kerajaan
· Pelabuhan
yang baik
· Kedudukannya
yang strategik di Selat Melaka
· Jadi
tempat persinggahan kapalpedagang antara India dan China
· Di
pelabuhannya terdapat hasil dan barangan untuk perdagangan antarabangsa
· Barangan
dibekalkan oleh kawasan pemerintahannya
· Wilayah
takluknya
· mampu
menghasilkan kapal besar
· Berperanan
sebagai kuasa maritime utama di Asia Tenggara
Faktor yang mempengaruhi perkembangan
pelabuhan Kedah Tua
· Terdapatnya
Gunung Jerai
· Menjadi
panduan kapal pedagangan yang keluar masuk
· Terutama
pada waktu malam melalui nyalaan api
· Kedudukan
yang strategik di laluan Selat Melaka
· Terlindung
daripada tiupan angin monson Barat daya/ timur laut
· Adanya
kemudahan menyimpan barang dagangan
· Kekayaan
hasil hutan spt dammar / rotan
· Sumber
bumi spt timah
· Barang
dagangan yang diperoleh dari luar spt kan kapas/ sutera /teh/ tembikar/
kaca dan manik
Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh dilakukan
bagi memajukan bidang maritime di negara kita.
· Membina
pelabuhan
· Menurunkan
cukai
· Menyediakan
kemudahan moden
· Membina
pusat perdagangan
· Memudahkan
urusan kemasukan pelabur asing
Tema 8: Tamadun Islam
Sifat
keperibadian yang dimiliki oleh Khalifah Uthman bin Affan.
· Hartawan yang dermawan
· Bersifat lemah lembut
· Bertolak ansur
· Sikap simpati yg
tinggi terhadap golongan yang memerlukannya
Sumbangan Khalifah Uthman
bin Affan kepada kemajuan kerajaan Islam.
· Meluaskan wilayah Islam
hingga ke Afghanistan/Samarkand /Cyprus/Tripoli
· Mengukuhkan pertahanan
· Bina angkatan tentera
laut pertama
· Agama Islam tersebar
luas
· Menyelaraskan bacaan
al-Quran/Mushaf Uthmani
· Membina jalan raya
· Membina jambatan
· Membina rumah rehat
bagi kemudahan pengembara
· Berusaha meningkatkan
ekonomi
· Mengukuhkan peranan
baitulmal
· Gunakan sumber baitulmal
untuk bayai pembangunan Negara
· Memperkuatkan tentera
laut Islam
· Membeli peralatan
senjata/ kapal
· Jizyah yang dikenakan kpd
penduduk bukan Islam dikekalkan.
Nyatakan
latar belakang Saidina Ali bin Abu Talib.
· Keturunan Bani Hashim
· Sepupu nabi Muhammad saw
· Memeluk Islam ketika
berusia 10 tahun/kanak-kanak
· Berani
· Bersifat kepahlawanan
· Berwatak tegas
· Berpengetahuan luas dalam perundangan
Islam
· Mempunyai kepakaran
dalam selok belok hukum
· Cintakan kedamaian/
keharmonian
Bukti Khalifah Ali bin Abu
Talib berusaha kekalkan kestabilan dan keharmonian negara.
· Sanggup hentikan Perang
Siffin walaupun hampir mencapai kemenangan
· Sanggup berunding
pihak lawan yang ingin berdamai
· Tidak mengabaikan pertahanan
Negara
· Membina markas tentera
di Parsi
· Membina markas tentera di
sempadan Syria
· Meneruskan kutipan
jizyah
Pada
pendapat anda, mengapa Islam menekankan konsep syura dalam pemilihan pemimpin?
· Menjamin bakal
pentadbir yang tepat
· Memilih pemimpin yang
benar-benar layak
· Memastikan pemimpin yang berhemah
· Pemimpin
yang sentiasa berusaha memajukan umat
· Pemimpin
yang sentiasa berusaha memajukan Negara
· Memilih
pemimpin yang cemerlang dalam pentadbiran
· Memastikan
kelancaran pentadbiran
· Pemimpin
yang mampu membawa kebahagian dunia akhirat
Suku Arab yang
menandatangani perjanjian tersebut.
· Aus
·
Khazraj
Isi perjanjian
Aqabah pertama
· Beriman dengan Allah dan Rasul
· Membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.
· Tidak melakukan amalan jahiliah
· Tidak mencuri
· Tidak minum arak
· Tidak membunuh bayi perempuan
Isi perjanjian Aqabah
Kedua
· Suku Aus dan Khazraj memeluk Islam
· Menjemput Nabi dan orang Islam Makkah berhijrah ke Madinah
· Kukuh taat setia kepada Nabi Muhammad s.aw.
· Sediakan tempat tinggal kepada Nabi dan orang Islam
· Jamin keselamatan Nabi Muhammad dan orang
Islam
· Bersedia pertahan Islam
Kesan daripada perjanjian tersebut.
· Mendorong kejayaan hijrah Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah
· Orang Islam Makkah mendapat bantuan orang Arab Madinah
· Strategi penyebaran yang lebih luas / lebih
aman
· Penyebaran Islam di Madinah / seluruh Tanah Arab
· Pembentukan masyarakat Islam yang kuat / sebuah ummah
· Menyatukan masyarakat Madinah / perpaduan
· Kelahiran sebuah negara Islam pertama di dunia
Pada pendapat anda, apakah
iktibar yang boleh diperoleh daripada peristiwa perjanjian tersebut?
· Kita perlu sentiasa amalkan sikap tolong-menolong/bekerjasama
· Pentingnya pengorbanan untuk mencapai kejayaan
· Menepati janji
· Kesetiaan kepada pemimpin
· Mementingkan sikap berdisiplin
· Mewujudkan persefahaman
· Keikhlasan
· Semangat setia kawan
· Bersifat terbuka
· Berdiplomasi /tolak ansur
Hujah menolak pendapat Orientalis Barat
ttg hijrah
· Konsep
hijrah dalam Islam berbeza dengan hijrah Barat
· Jemputan
orang Arab Madinah dlm Perjanjian Aqabah
· Ketibaan
orang Islam disambut meriah
· Orang
Islam diberi tempat tinggal
· Dijamin
keselamatan oleh orang Arab Madinah
· Nabi
dilantik sebagai pemimpin
· Baginda
Islam Makkah tidak dianggap pelarian
· Penghijrahan
Nabi lebih kepada strategi penyebaran dakwah
Faktor mendorong Nabi dan orang Islam
berhijrah ke Madinah
· Perintah
Allah menerusi wahyu menerusi surah al-Amar
· Meneruskan
penyebran Islam
· Ancaman
orang Arab Quraisy jejaskan aktivit sebar Islam
· Jemputan
orang Arab Madinah
· Strategi
Nabi Muhamma s.a.w
· Suasana
aman di tempat baru mudah sampai dakwah
· Bolehkan
sebuah masyarakat Islam bersatu-padu dibentuk
· Orang
Arab Madinah perlukan pemimpin spt Nabi Muhammad
· Mendamaikan
masyarakat Madinah yang bersengketa
Pada pendapat anda, bagaimanakah konsep
hijrah dapat diamalkan dalam kehidupan seorang pelajar
· Dari
bersifat negatif kepada positif
· Dari
pemalas kepada rajin
· Berusaha
mencari ilmu pengetahuan
· Mengamalkan
strategi dalam pembelajaran
Sebab pembukaan semula kota Makkah
· Tempat kelahiran Nabi Muhamad s.a.w
· Tempat
lahirnya agama Islam
· Pihak
Arab Quraisy langgar Perjanjian Hudaibiyah
· Pihak
Arab Quraisy tidak hormati hak kebebasan yg dipersetujui bersama
· Pihak
Arab Quraish bunuh Bani Khuza’ah yang berpihak kepada Islam
· Strategi
jangka panjang bagi meneruskan penyebaran islam
· Kedudukan
kerajaan Islam Madinah menjadi lebih mantap
Faktor membawa kejayaan pembukaan semula kota
Mekah.
· Strategi
peperangan yang berkesan
· Semangat
ketakwaan dan keyakinan tentera
Islam
· Orang
Islam tidak mendapat apa-apa rintangan yang besar
· Pengislaman
Abu Sufian / Abbas
· Orang
Arab Quraisy yang lain turut peluk Islam
· Nabi
beri jaminan keselamatan kpd orang Arab Quraisy yg terkepung
Kepentingan pembukaan semula kota Mekah kepada Islam
· Mewujudkan
perpaduan pelbagai kaum di Makkah
· Menunjukkan
sifat pemaaf / tidak membalas dendam Nabi Muhamad s.a.w
· Kaabah
terpelihara daripada unsur-unsur jahiliyah
· Agama
menyembah berhala dihapuskan
· Masyarkat
Islam mula mendalami ilmu pengetahuan Islam
· Kota
Makkah menjadi kota suci umat Islam
· Membuktikan
negara Islam Madinah begitu kukuh
· Pembuka
jalan kepada penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
· Dakwah
Islam tersebar secara aman
· Agama
Islam dipeluk secara sukarela
· Mewujudkan
pemerintahan Islam yang kuat
· Makkah
menjadi wilayah Islam
Pada pendapat anda , mengapakah keamanan dan kesejahteraan negara perlu dikekalkan ?
· Mewujudkan
kehidupan harmoni
· Menjamin
keselamatan
· Mengelakkan
penjajahan
· Memajukan
ekonomi negara
· Menarik
pelabur asing
· Mengekalkan
kestabilan politik
Pemerintah pada zaman
kegemilangan kerajaan Bani Abbasiyah
· Khalifah Harun al-Rasyid
· Khalifah al-Makmun
Peranan kota Baghdad
sebagai pusat perkembangan ilmu?
· Dibina baitulhikmah/institusi
keilmuan
· Pusat kegiatan penterjemahan
pelbagai karya
· Pusat kegiatan
penulisan pelbagai bidang ilmu
· Melahirkan ramai cendekiawan
Islam
Peranan Baitulhikmah sebagai institusi keilmuan yang
penting.
· Sebuah institusi keilmuan
· Penterjemahan karya falsafah
· Penterjemahan karya sains
· Penterjemahan yang lebih sistematik
· Penterjemah bekerja secara berkumpulan
· Diawasi oleh seorang penyelaras
Kegiatan
penulisan zaman Abbasiyah mengikut tiga tahap iaitu:
· Mencatatkan segala idea
· Percakapan
· Mengumpulkan idea yang serupa
· Kumpulkan hadis Nabi Muhammad s.a.w ke dalam sebuah buku
· Mengarang
Berdasarkan pengetahuan
sejarah anda, mengapakah kerajaan ini
berjaya muncul sebagai pusat intelektual di dunia?
· Terdapat institusi
keilmuan/baitulhikmah/pusat pengajian tinggi
· Pesatnya kegiatan penterjemahan
· Penglibatan golongan ulama
· Lahirnya ramai cendekiawan
· Orang Islam kuasai bahasa
asing/Yunani/Sanskrit/Suriani
· Orang Islam cipta/buat
pembaharuan dalam karya yg diterjemah
· Pesatnya kegiatan penyelidikan
· Sikap keterbukaan orang Islam menimba ilmu
· Kebijaksanaan pemimpin/khalifah
Pada pandangan anda,
bagaimanakah Malaysia boleh menjadi pusat kecemerlangan ilmu di persada dunia?
· Mengambil lebih ramai pelajar
luar negara
· Melahirkan ramai cendekiawan
tempatan
· Memajukan bidang penyelidikan
dan pembangunan (R&D)
· Menaiktaraf universiti
di negara ini
· Menyediakan pelbagai kursus
yang relevan
· Menaiktaraf tenaga
pengajar institusi pengajian tinggi
· Menggalakkan program pertukaran
pelajar
· Memajukan program penterjemahan
· Memajukan program penulisan
karya-karya/buku baru
· Menganjurkan program pendidikan
antarabangsa
· Mencapai kualiti pendidikan setanding
negara maju
· Anjurkan banyak seminar/konvensyen
berkaitan ilmu bertaraf antara bangsa
· Memajukan prasarana pendidikan bertaraf
dunia
Pengaruh Islam dalam sistem pentadbiran di Tanah Melayu
· Memperkenalkan institusi kesultanan
· Berasaskan pemerintahan
Islam
· Ubah kedudukan dan corak
institusi raja di Tanah Melayu
· Istilah bagi Sultan, Zillullah
fil-alam dan Zillullah fil-ardh
· Sultan dianggap bayangan
Allah di muka bumi
· Gelaran sultan digunakan dalam institusi
raja
· Gelaran Khalifatul
Mukminin /Pemimpin bagi orang mukmin
· Nasab keturunan rujuk kpd tokoh
Islam / spt Iskandar Zulkarnain
· Wujud institusi
kesultanan
· Institusi kesultanan kekal
sebagai institusi warisan
· Institusi kesultanan
berpegang kepada konsep daulat
· Sultan sebagai kuasa
tertinggi dalam sistem pemerintahan
· Pentadbiran sultan dibantu oleh lapisan pembesar
· Ulama/ mufti menjadi penasihat kepada sultan
· Wujud pegawai petugas
seperti kadi / khatib/ bilal/ pemungut zakat/ penyelia baitulmal/ penjaga harta
wakaf
· Islam dijadikan agama
rasmi
· Unsur Islam digunakan pada
nama negeri
· Nama raja juga menggunakan
namaIslam
· Undang-undang syariah
diperkenalkan
Cara raja kukuhkan kedudukan
baginda dalam pemerintahan
· Berpegang kepada konsep daulat
· Seseorang raja mempunyai kuasa
tertentu
· bolehkan sesiapa yang
mengingkarinya dianggap derhaka
· Rakyat yang menderhaka
akan menerima akibat / tulah
· Menjadi pengikat
antara golongan rakyat dan pemerintah
· Dipegang sebagai sesuatu
yang dipercayai kebenarannya
· Mengangkat kedudukan sultan ke tahap
yang tinggi
· Timbulkan penghormatan rakyat terhadap institusi sultan
· Pelbagai adat istiadat diwujudkan
· Cara berpakaian
· Jenis pakaian
· Bahasa dan pengucapan/ bahasa istana
· Tingkahlaku
· Istiadat Pertabalan
· Nobat
Sebagai
seorang rakyat Malaysia, mengapakah kita perlu mempertahankan sistem beraja di
negara kita?
· Raja merupakan Ketua
negara
· Raja lambang kedaulatan
negara
· Warisan turun temurun sejak Kesultanan Melayu Melaka
· Lambang keamanan / keharmonian rakyat
· Lambang perpaduan/ penyatuan masyarakat pelbilang kaum
· Pelindung bagi semua rakyat Malaysia
· Pelindung orang-orang Melayu / bumiputera
· Jaga hak keistimewaan
penduduk Melayu/ Sabah / Sarawak
· Memastikan keadilan dilaksanakan
· Melicinkan pentadbiran
Pengaruh Islam dalam
pelantikan dan pertabalan raja
· Diadakan lafaz ikrar
· Menyerupai proses baiah
dalam Islam
· Pengganti sultan
dilantik sebelum istiadat pemakaman
· Menyamai peraturan zaman
Bani Umaiyah
Cara Islam dapat jamin
kesejahteraan hidup bermasyarakat
· Hubungan rapat antara individu
· Pertalian kekeluargaan
yang rapat
· Ibu bapa /orang lebih
tua dihormati
· Jiran dianggap keluarga
· Panggilan tertentu untuk yang lebih
tua dalam keluarga
· Tidak boleh memanggil
menggunakan nama sahaja
· Orang muda bercakap
dengan suara rendah dengan orang tua
· Tetamu dilayan dengan
hormat/dihormati
· Tetamu dihidangkan
minuman/makanan
· Menziarah mesti beri salam
· Tuan rumah wajib menjawab salam
· Tetamu dan tuan rumah bersalam-salaman
· Kanak-kanak cium tangan
orang lebih tua ketika bersalam
· Mengamalkan gotong-royong
· Mengamalkan perpaduan
Apakah usaha yang boleh
dilakukan supaya nilai hidup yang dibawa
Islam terus diamalkan dalam
kalangan masyarakat di Malaysia?
· Melalui kempen
· Melalui didikan ibu
bapa
· Melalui aktiviti
sekolah/persatuan
· Pihak media massa memperbanyak
program berkaitan
· Peranan sesebuah keluarga
menghidupkan budaya ini
· Generasi muda mesti
mempunyai jati diri yang kukuh
· Generasi muda mesti berbangga/tidak
malu amalkan budaya ini
· Peranan pemimpin
Cara masyarakat Melayu tradisional laksanakan pendidikan
tidak formal
· Pendidikan awal/ asuhan
dalam institusi keluarga
· Penekanan kepada
pengajaran nilai-nilai moral
· Pembelajaran melalui pendengaran/penglihatan/pemerhatian
· Ibu bapa ajar kemahiran
menerusi pemerhatian dan latihan
· Dalam
bidang pertanian/perikanan/kraf tangan/pertukangan
· Ibu bapa ajar hal-hal
berhubung agama /kelakuan/ adat resam/ sikap bersopan santun /cara
berkawan / jaga maruah
· Pembelajaran dibuat melalui cerita lisan /
binatang/ jenaka
· Kanak-kanak pelajari pantang
larang / adat istiadat melalui pergaulan sosial
· Kanak-kanak
dinasihatkan tunduk/hulur tangan apabila lalu di hadapan orang
· menerusi pantun/
peribahasa / teka teki
· Pepatah
Siakap senohong gelama ikan duri,bercakap bohong lama-lama mencuri
· memberi teladan dan
pengajaran
Sistem
pendidikan formal dalam masyarakat Melayu tradisional
· Sistem pendidikan yang
berkaitan dengan keagamaan dijalankan secara langsung / melalui perantaraan
institusi seperti di istana/ masjid/
rumah/ surau/ madrasah/ pondok
· Semua golongan terlibat tidak terhad
kepada golongan atasan sahaja
· Pendidikan di rumah
beri penekanan kpd pengajaran al-Quran
· dilakukan di rumah guru
al-Quran/ tok guru
· murid terdiri dpd kanak-kanak
berumur tujuh hingga 15 tahun
· Istana sebagai pusat pendidikan
dan ilmu pengetahuan
· ramai ulama dan
pendakwah asing menetap di Melaka
· Istana tempat belajar tasawuf
· kitab al-Dur al-Manzum sebuah kitab tasawuf
karangan Maulana Abu Bakar telah diarak hingga ke balairong Melaka
· istana juga menjadi tempat
menyimpan buku hikayat
· Pendidikan di masjid /
surau jadi pusat perkumpulan / pertemuan masyarakat / tempat kembangkan
ilmu-ilmu Islam
· kanak diajar lebih formal
/ fikah/ tajwid/ cara bacaan dalam sembahyang/ pusat pengajian orang dewasa
· Pendidikan di pondok
tekankan ilmu keagamaan
· sediakan pelajar sebagai
guru agama/ berkhidmat dgn masyarakat
· pengajiannya tersusun / tiada batasan waktu pelajar
· mengambil masa yang
panjang untuk tamat pengajian
· Sistem madrasah
pelajarannya berdasarkan sukatan pelajaran
· dilaksanakan secara kelas
· pendidikan ikut tahap
/ tahap permulaan/ tahap pertengahan
· pendidikan ada
pengkhususan diawasi mudir / guru besar diselia oleh sebuah lembaga/
jawatankuasa kewangan
Andaikan anda seorang
pemimpin negara, apakah langkah yang
akan diambil untuk melahirkan masyarakat berilmu ?
· Membina banyak sekolah
· Memastikan semua pelajar
berpeluang belajar
· Beri bantuan kpd
pelajar yang tidak mampu teruskan pelajaran
· Menyediakan kemudahan
sistem maklumat / ICT
· Meluaskan penggunaan jalur
lebar
· Membekalkan komputer
kepada sekolah
· Membanyakkan institusi
pengajian tinggi
Pada pandangan anda, apakah kepentingan
bidang pendidikan untuk kegemilangan Negara dan bangsa Malaysia?
· Melahirkan
manusia berakhlak mulia
· Melahirkan
warganegara yang mematuhi undang-undang
· Mengukuhkan
semangat patriotisme rakyat
· Mengukuhkan
perpaduan antara kaum
· Meningkatkan
taraf hidup penduduk
· Meningkatkan
bilangan pekerja mahir
· Memajukan
ekonomi Negara
· Memajukan
teknologi canggih/inovasi
· Menguasai
ilmu pengetahuan
Ciri-ciri mata wang tmah pada zaman Melaka
· Berbentuk
bulat
· Berat
1 kati 8 tahil
· Nama
sultan memerintah dicatat pada mata wang
· Tarikh
Islam dicatat pada mata wang
Peraturan-peraturan cukai yang dikenakan
pada zaman Melaka
· Pedagang
diwajib bayar cukai barang yang didagang
· Cukai
asas ialah cukai tetap / import
· Jumlah
cukai ditentukan pemerintah
· Pedagang
Arab/Ceylon/India/Siam/Pegu dikenakan cukai 6 %
· Pedagang
Jepun / China cukai 5%
· Beras
dan makanan tidak dikenakan cukai
· Urusan
jual beli di bazar selepas cukai dibayar
· Orang
asing dari Kepulauan Melayu kena cukaidiraja 3%
· Orang
asing lain kena cukai diraja 6%
Pada pendapat anda, apakah langkah yang boleh dilakukan kerajaan
menjadikan Negara ini sebagai pelabuhan utama dunia
· Bina
institus pelaut
· Penambahan
kemudahan pelabuhan
· Kemudahan
baik pulih kapal
· Sediakan
pusat kemahiran
· Sediakan
kursus perkapalan di university
· Memajukan
sektor perikanan
· Jalankan
penyelidikan dan pembangunan
Tema 9 : Tamadun Eropah
Perkembangan dan Kesannya
Maksudkan
Zaman Gelap
· Zaman kemunduran
Eropah
· kemerosotan dalam bidang keilmuan
· Mundur dalam perdagangan
· Mundur dalam kehidupan bandar / perbandaran
· pentadbiran yang lemah
· ekonomi yang lembap
· dikongkong gereja
· Ciri Zaman Gelap di Eropah
· kemerosotan dalam bidang ilmu
pengetahuan , perdagangan, dan kehidupan
di bandar
· Pentadbiran pusat yang lemah
· Kemunculan golongan baron
(tuan tanah) yang berpengaruh
· Kelembapan dalam bidang ilmu
pengetahuan
· Kegiatan ekonomi yang terhad
· Sifat gereja yang mengongkong
· Kemunculan sistem
feudal
· Kehidupan kacau bilau / peperangan
/
· petani mencari perlindungan
daripada tuan-tuan tanah
Kedudukan gereja dalam masyarakat Eropah pada Zaman Gelap
· gereja amat berkuasa
· gereja memiliki hartanah
yang banyak
· kegiatan gereja
berfokuskan kegiatan amalan agama
· berfokus kepada
pembelajaran keakhiratan sahaja
· gereja mengongkong
kehidupan masyarakat
Sebab zaman
pertengahan kegiatan perdagangan tidak meluas
· Aktiviti perdagangan
diganggu orang gasar seperti Viking dan Magyar
· Kawasan Mediterranean
dikuasai oleh orang-orang Islam
· Memberi tumpuan kepada
kegiatan pertanian
· Kegiatan perdagangan terhad
kpd perniagaan barangan pertanian
· Aktiviti perniagaan
dikendalikan menerusi sistem barter
· Penggunaan mata wang
amat terhad
· Orang Eropah tidak
berdagang ke Timur Jauh
Persamaan sistem feudalisme di
Eropah sama dengan feudalisme Kesultanan
Melayu Melaka?
· Terdpt golongan pemerintah
(raja)& golongan diperintah (rakyat)
· Raja memiliki tanah
secara mutlak
· Pentadbirannya dibantu
oleh pembesar
· Raja kurnia tanah
kepada pembesar untuk ditadbir
· Pembesar mendapat naungan
/ perlindungan daripada raja
· Pembesar beri khidmat
tenaga dan cukai kepada Raja
· Golongan hamba beri
khidmat tenaga kepada golongan pembesar
Peraturan pemilikan
tanah sebelum kedatangan British
· Pemilikan
dan penggunaan tanah bukan persoalan utama
· Kawasan
tanah luas
· Kepadatan
penduduk rendah
· Segala
urusan tanah / bayaran cukai/ aktiviti ekonomi mestilah dapat kebenaran
pembesar Melayu
· Tanah
merupakan sumber ekonomi
· Tanah tunggak kuasa politik
· Tanah cermikan kedudukan sosial
pembesar Melayu
· Tanah
akan jadi milik seseorang yg teroka/ kerjakan tanah tersebut.
· Tanah
tersebut boleh diwarisi oleh generasi yang terkemudian.
Sebab
British perkenalkan peraturan tanah di Tanah
Melayu
· Sistem
pemilikan tanah orang Melayu tak sesuai
dengan sistem tanah di Barat.
· Sistem
tanah tersebut tiada rekod dan catatan
· Tiada
bukti untuk sahkan hak tanah tersebut
· Untuk
mudahkan urusan pentadbiran / urusan
cukai / urusniaga
· Tanah boleh dicagar bagi dapatkan modal
· Pemilikan tanah jadi tunjang dalam sistem ekonomi penjajah
· Sistem
ini mudahkan pentadbiran
· Sistem
ini wujudkan pembangunan ekonomi
Dasar
British dlm sistem pemilikan/penggunaan tanah di T.Melayu
· Wujud rekod bertulis
untuk mengesahkan hak pemilikan
· Undang-undang tanah berkonsepkan
Barat
· British bahagikan tanah
mengikut kegunaan/nilai komersial
· Ada kategori tanah
seperti tanah ladang/peribumi/lombong
· Tanah dikenakan cukai
mengikut jenis tanah
· Untuk usahakan tanah mesti
buat permohonan di pejabat tanah
· Untuk kutip sumber hutan
mesti dapat kebenaran Pejabat Tanah
· Residen berkuasa memberikan
konsesi tanah kepada pemodal
· British juga perkenalkan Akta
Tanah Simpanan Melayu 1913
· Residen berkuasa
isytihar mana-mana tanah orang Melayu sebg TSM
· TSM tidak boleh
dijual/dipajakgadai/ditukar milik dgn bukan Melayu
· TSM tidak boleh ditanam tanaman
komersial
· Kebanyakan TSM tidak
subur
Sebab British perkenal
Enakmen Tanah Padi 1917
· Mahu kekalkan
Melayu sebagai petani
· Larang tanam getah di kawasan penanaman padi
· Kurangkan jumlah pekebun kecil
Melayu dalm penanaman getah
· Elakkan pergantungan beras yang diimport
· Bekalan/mport beras dari
luar negara tidak sentiasa terjamin
· Tanah Melayu pernah alami
kekurangan beras apabila
· Myanmar menghadapi
kekurangan pengeluaran
· British mengutamakan
ekonomi mereka
· British mengutamakan
ekonomi peladang besar/komprador
Pada pengetahuan sejarah
anda, apakah kesan dasar kerajaan British terhadap orang Melayu?
· Terpaksa membayar cukai
· Tidak bebas mengusahakan/memiliki
tanah
· terdedah dengan ekonomi
wang
· terpaksa bergantung dengan
orang tengah untuk pinjam wang
· Terpaksa jual tanah
untuk melangsaikan hutang
· kekal miskin/sebagai petani
· Pekebun kecil Melayu terpinggir
dpd aliran/kemajuan ekonomi
· tidak berpeluang terlibat dengan ekonomi
moden
· gagal bersaing dalam ekonomi
· Dasar tanah British menyulitkan
orang Melayu
Sebagai seorang rakyat Malaysia, mengapa kita perlu memper-tahankan
hak milik tanah yang kita miliki daripada terlepas ke tangan orang asing?
· Tanah
merupakan sumber ekonomi negara
· Kekalkan
kedaulatan Negara
· Jamin
kekayaan sama rata
· Kekalkan
hak warisan bangsa
Perkembangan mata wang di Tanah Melayu sejak zaman
Kesultanan Melayu Melaka hingga awal kurun ke-20.
· semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah
· jenis mata wang emas / perak / timah dikeluarkan
· mata wang telah melicinkan urusan
perdagangan
· mata wang timah berbentuk bulat
· mata wang timah itu seberat satu kati
lapan tahil
· nama sultan / tarikh Islam dicatat pada mata wang
· mata wang asing juga digunakan
· mata wang asing boleh ditukar dengan mata
wang tempatan spt mata wang Pasai /
Hormuz / Cambay
· terdapat pelbagai jenis mata wang primitif
· Dinar emas / kijang di Kelantan
· wang emas / kupang emas di Terengganu.
· jongkong tampang di Pahang
· wang timah / wang katun / wang emas/kupang
emas di Johor
· wang timah ayam jantan di atas cincin /
wang emas di Kedah
· pada masa ini pedagang Eropah menggunakan
wang perak
· pedagang India / China / Arab menggunakan wang emas
· Mata wang Eropah spt mata wang perak Sepanyol
· mata wang ini bertahan selama 300 tahun
· digunakan di Negeri-Negeri Melayu / Negeri Selat
dikeluarkan oleh Lembaga Pesuruhjaya Wang yang ditubuhkan pada 1897
· wang dikeluarkan bagi negeri-negeri Selat di
bawah Ordinan X III
· wang kertas , hanya mata wang kertas sahaja yg sah
digunakan
· untuk perdagangan di Negeri-Negeri Selat
Peranan institusi kewangan sehingga awal abad ke-20 di
TMelayu
· Sediakan kemudahan pinjaman kepada
pelabur
· Majukan dan pesatkan lagi industri getah
dan bijih timah
· Perkenal sistem kewangan moden yg
berorientasikan keuntungan
· Memperkenalkan kadar faedah yang tinggi
· Dana dari luar disalurkan terus ke TMelayu dgn
lebih mudah/cepat
· Bank sebagai agen pembayar kepada
pengimport dan pengeksport
· Jadikan urusan perniagaan antarabangsa
bertambah licin
· Pedagang tempatan boleh mendapatkan perkhidmatan
bank Eropah melalui orang tengah (komprador).
· Komprador menjadi penaja kepada peminjam
· Operasi bank dipantau oleh pihak
pemerintah agar dapat menjana
perkembangan sektor ekonomi negara
TINGKATAN 5
Tema 10: Nasionalisme
Ciri-ciri umum Birokrasi Barat
· Penubuhan
kerajaan pusat
· Menyatukan
wilayah-wilayah di tanah jajahan
· Perlantikan
Gabenor Jeneral sebagaiketua pentadbir
· Pentadbiran
melalui biro / jabatan
· Pelantikan
pegawai Barat sebagai ketua biro
· Pengenalan
undang-undang Barat
Perubahan pengenalan birokrasi Barat di A.Tenggara.
· pengenalan sistem pentadbiran berpusat
· perlantikan gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir
· pelaksanaan pentadbiran melalui biro
· pegawai Barat sebagai ketua biro
· pengenalan undang-undang Barat
· Di Filipina daerah-daerah kecil / barangay disatukan
· peringkat pentadbiran tempatan perkenal Sistem Encomienda
· diketuai oleh Encomiendaro
· Menjaga
keamanan
· Mengkristian
penduduk
· Mengutip
cukai
· Dibenci
penduduk Filipina
· Mengenakan
cukai yang tinggi
· Kerahan
tenaga kepada rakyat
· Di Indonesia pentadbiran terbahagi kepada dua
· iaitu pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan
· Pentabiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral
· Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan
pegawai Belanda
· penubuhan jabatan-jabatan: Jabatan Pelajaran / Jabatan Pertanian
· Penubuhan Dewan Tempatan yang
berfungsi sebagai penasihat pentadbiran
Belanda
· Penubuhan Volksraad /Majlis Rakyat ke arah berkerajaan sendiri
· Hasil desakan Sarekat Islam
· Di Burma diperkenalkan Akta Kampung Ulu Burma dan Akta Perkampungan
Burma
· penubuhan Majlis Perundangan dan jabatan di Burma seperti Jabatan
perhutanan/ jabatan kesihatan/ jabatan pelajaran
· Di Indochina, pentadbiran diketuai oleh Gabenor Jeneral yang bertanggungjawab
terus kpd Kementerian Tanah Jajahan di Paris
· Perancis menubuhkan Union Indochinoise
· rang undang-undang di Indochina diluluskan
Parlimen Perancis
· Di Tanah Melayu, Pulau Pinang, Melaka dan Singapura disatukan di bawah negeri-negeri
Selat
· diketuai oleh seorang Gabenor Jeneral
· dibantu oleh residen kaunselor
· pentadbiran peringkat kampung dikekal/ diketuai oleh penghulu
· Negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang disatukan di bawah
Negeri-negeri Melayu Bersekutu
· diperkenalkan Sistem Residen
· Kedah, Terengganu, Kelantan, Perlis dan Johor dijadikan Negeri-negeri
Melayu Tidak Bersekutu
· Sistem Penasihat diperkenalkan
· Pengenalan Sistem kutipan cukai
· pembahagian negeri kepada beberapa daerah
· penubuhan balai polis
· Di Thailand birokrasi Barat diperkenal sendiri oleh Raja Chulalongkorn dan
Raja Mongkut
· Perlantikan pegawai-pegawai Barat mengetuai jabatan-jabatan kerajaan dan
melatih pegawai tempatan
· Pegawai Britain dilantik Penasihat Kewangan dan pelabuhan
· Penasihat kastam dan ketenteraan dari Amerika dan Perancis
· memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah/ Majlis Mesyuarat Tertinggi /
Kabinet Menteri
· Juru audit dari Britain dilantik dalam perbendaharaan
negara
Kesan Sistem birokrasi Barat di negara:
i.
Burma
· Dinasti Konbaung berakhir
· Institusi
raja tersingkir
· Jawatan
pembesar tradisional pada peringkat pusat terhapus
· Pesuruhjaya
Tinggi British jadi pemerintah tertinggi Burma
· British
perkenalkan Akta Kampung Ulu Burma
· British
perkenalkan Akta Perkampungan Burma
· Sistem
pentadbiran tradisional juga lenyap
· Pentadbiran
daerah diambil alih Myo-ok (pegawai
bandaran)
· Sistem
undang-undang Barat diperkenalkan
· Pengaruh
golongan agama merosot
· Raja
penaung sami Buddha diambil alih undang-undang Barat
· Majlis
Perundangan telah diperkenalkan
· Beberapa
jabatan ditubuhkan
· Jabatan
Perhutanan/Jabatan Kesihatan/Jabatan Pelajaran
ii. Indochina
· Pentadbiran
di Indochina diketuai oleh seorang Gabenor Jeneral
· Gabenor
Jeneral bert/jawab kpd Kementerian Tanah Jajahan Paris
· Leftenan
Jeneral pemerintah di peringkat wilayah jajahan/naungan
· Terdapat
juga Residen Jeneral
· Di
bawah Residen Jeneral, terdapat Residen Wilayah
· Perancis
juga membentuk kerajaan Pusat
· Penubuhan
Union Indochinoise (Vietnam, Kemboja dan Laos)
· Semua
undang-undang di Indochina diluluskan Parlimen Perancis
· Pentadbiran
kerajaan tempatan tidak dicampuri kerajaan pusat
· Kerajaan
tempatan perlu bayar cukai dan sediakan kerahan tenaga
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
mengapakah sistem birokrasi Barat tidak disambut baik oleh penduduk tempatan?
· Lantik
Gabenor Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai pentadbir pusat
· Hapuskan
jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat
· Raja
kehilangan kuasa
· Mansuhkan
fungsi raja sebagai penaung agama
· Jalankan
pentadbiran melalui biro yang diketuai pegawai Barat
· Memperkenalkan
undang-undang Barat
· Luluskan
undang-undang bagi tanah jajahan di negara mereka
· Memperkenalkan
sistem kehakiman Barat
· Melaksanakan
sistem pungutan cukai
· Memaksa
raja menerima penasihat Barat
Kesan pengenalan birokrasi Barat kpd
penduduk di Asia Tenggara
·
Kemerosotan pengaruh golongan datu
·
Jawatan pembesar tradisional
terhapus/ terjejas
·
Institusi raja
tersingkir / terjejas
·
Pengaruh golongan agama merosot
·
Cukai yang tinggi
terhadap rakyat
·
Kerahan tenaga
kepada rakyat
Kesan pelaksanaan sistem birokrasi Barat terhadap
pemerintahan tradisional negara-negara di Asia Tenggara
· Di Filipina - sistem pemerintahan tradisional merosot
· pengaruh golongan datu merosot
· rakyat dikenakan cukai tinggi
· rakyat juga dikenakan kerahan tenaga
· agama kristian disebarkan/dianuti penduduk / barangay
· Di Indonesia peranan raja / pembesar daerah / bupati diambil alih pegawai
Barat
· Penubuhan Dewan Tempatan tetapi tiada kuasa perundangan
· Rakyat Indonesia dilatih ke arah berkerajaan sendiri
· Di Burma berakhirnya dinasti Konbaung di Burma
· Sistem pentadbiran tradisional lenyap
· pengaruh golongan agama merosot
· Raja penaung sami Buddha diambil alih undang-undang Barat
· Di Indochina kemerosotan kuasa golongan Mandarin
· Pentabiran dikuasai sepenuhnya oleh Perancis
· Walaupun pentabdbiran tempatan tidak dicampuri kerajaan pusat tetapi mereka
perlu membayar cukai
· Rakyat Indochina juga dikehendaki sediakan kerahan tenaga
· Di Tanah Melayu, penaklukan Portugis runtuhkan institusi raja yang dibina sejak Kesultanan
Melayu Melaka
· Pemerintahan Belanda di Melaka, instutusi raja terus terhapus
· rakyat dibebani dengan pelaksanaan sistem pembayaran cukai
· kuasa pembesar Melayu terjejas diambil alih pegawai British
· Walaupun pentadbiran negeri tidak berubah, namun raja hanya berkuasa dalam
hal ehwal agama Islam dan adat resam
· di Thailand muncul golongan baru iaitu pentadbir yang punyai kedudukan
dalam birokrasi moden berdasar tahap pendidikan
· sistem raja berperlembagaan kurangkan pengaruh institusi raja
· birokrasi Barat berjaya kekalkan kemerdekaan Thailand
· institusi Raja masih kekal tapi peranannya berkurangan
· birokrasi Barat mengambilalih peranan raja dan pembesar
· tercetus gerakan nasionalisme di Asia Tenggara
Pada
pendapat anda, mengapakah kuasa Barat memperkenalkan perubahan-perubahan
tersebut?
· untuk menguasai ekonomi tanah jajahan
· menguasai pentadbiran tanah-tanah jajahan
· memudahkan mereka meluaskan pengaruh
· mengekalkan kuasa /pengaruh politik di tanah jajahan
· mendapatkan cukai / pendapatan / keuntungan
· memperoleh buruh yang murah melalui kerahan tenaga
· sebarkan agama kristian
· luaskan kawasan takluk / tanah jajahan
· sebarkan budaya Barat
· kuasai jabatan-jabatan kerajaan
· hapuskan kuasa raja dan pembesar
· mudahkan mereka jalan pentadbiran / melicinkan pentadbiran
Sebab gerakan
nasionalisme di Thailand berbeza daripada nasionalisme di negara-negara
lain di Asia Tenggara ?
· Tidak bersifat anti penjajah
· Menentang kerabat diraja/ raja
berkuasa mutlak
Sebab berlaku
gerakan nasionalisme tahap pertama di Thailand
· Wujud kegelisahan rakyat Kerabat diraja
menguasai politik
· Menentang raja berkuasa mutlak
· Perkembangan sistem pendidikan Barat
· Rakyat terdedah kepada fahaman liberal
· Rakyat terdedah
kepada fahaman demokrasi
· Rakyat terdedah
kepada sistem raja
berperlembagaan
· Muncul golongan intelek
· Kelemahan sistem
pentadbiran
· Raja bersikap boros
· Tnubuh Parti Rakyat oleh
Nai Pridi Phnomyong dan Phibul Songgram
· Melancarkan Revolusi Thai
pada tahun 1932
· Menamatkan sistem raja berkuasa mutlak
Tindakan Phibul
Songram mengatasi masalah tidak puas hati rakyat semasa gerakan nasionalisme
tahap kedua
· Lulus undang-undang sekat kebebasan / penguasaan ekonomi orang Cina
· Penduduk pribumi digalak
melibatkan diri dalam ekonomi
· Sekolah Cina dibubarkan
· Akhbar Cina dibubarkan
· Jawatan tertinggi kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha
· Menukar nama Siam kepada Thailand bermaksud Tanah Bebas
· Bekerjasama dengan Jepun
semasa Perang Dunia Kedua
· Berjaya mendapat semula
wilayah di IndoChina / Tanah Melayu
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda , mengapakah
Thailand berjaya mengekalkan
kemerdekaannya?
· Birokrasi Barat diperkenal Raja Mongkut/Raja
Chulalongkorn
· Raja Mongkut melantik 80
orang penasihat Barat Untuk mengetuai pelbagai jabatan melatih pegawai tempatan
· Penasihat
kewangan/pelabuhan/polis dari Britain Penasihat kastam dari Amerika Syarikat
· Penasihat tentera dari
Perancis
· Raja Chulalongkorn
memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah
· Memperkenalkan Majlis
Mesyuarat Tertinggi
· Memperkenalkan Kabinet
Menteri
· Lantik juruaudit dari
Britain berkhidmat dlam perbendaharaan
Negara
· Sistem Raja Berperlembagaan
diperkenalkan menggantikan sistem raja
berkuasa mutlak.
· Menjalin hubungan baik
dengan kuasa Eropah
· Jalin hubungan baik dengan
Jepun semasa Perang Dunia Kedua
Apakah usaha yang perlu
dilakukan bagi menghadapi cabaran mengekalkan Malaysia sebagai negara berdaulat?
· Cekal/tabah
· Tidak berputus asa
· Berani
· Bijaksana
· Berfikiran positif
· Berdayasaing
· Menguasai pelbagai ilmu
· Mempunyai jati diri yang
kukuh
· Berpegang teguh kepada
ajaran agama
· Sentiasa bersatupadu
· Semangat patriotic/cinta
akan negara
· Berinovasi/kreatif
Sebagai
pengerusi Persatuan Sejarah di sekolah, cadangkan aktiviti yang boleh
mengukuhkan sistem pemerintahan beraja.
· Menyemai semangat patriotik dalam kalangan pelajar
· Menghormati lambang-lambang kebesaran
· Menghayati Rukun Negara
· Menganjurkan pertandingan bahas/pidato/syarahan/kuiz/melukis
berkaitan Yang di Pertuan Agong dan raja
· Lawatan ke muzium diraja
· Mencari maklumat berkaitan melalui internet
· Menghasilkan buku skrap mengenai institusi
raja
· Menggantung gambar Yang di Pertuan Agong dan
Raja-Raja Melayu
· Meraikan hari keputeraan sultan
· Kembara Tengku Mahkota dibukukan
Tokoh-tokoh Gerakan Islah
· Sheikh Tahir Jalaludin
|
· Syed Sheikh al-Hadi
|
· Dr. Burhanuddin al-Helmy
|
· Mohd Yunus Abdul Hamid
|
· Haji Abbas b. Mohd Taha
|
· Sheikh Mohd Salim al-Kalili
|
Akhbar dan majalah yang menjadi perantara gerakan Islah
· Al-Imam / Neracha / Idaran
Zaman / Pengasuh / Al-Ikhwan /
· Saudara / Semangat Islam
|
Perjuangan / Idea Gerakan
Islah
· Dorong orang Melayu
membetulkan pandangan terhadap Islam
· Sampaikan idea/jana ajaran
Islam dari sudut kemajuan dunia
· Gesa ekonomi Melayu
dimajukan
· Gesa pendidikan/sosial
Melayu dimajukan
· Gesa politik Melayu
dimajukan
· Semat sikap kritik
penjajah dalam kalangan orang Islam
· Kritik raja/pembesar Melayu tidak berperanan
majukan orang Melayu
· Menubuhkan madrasah
· Menjalankan pendidikan
Islam meliputi dunia/akhirat
· Menjalankan pendidikan fardu
ain
· Menjalankan pendidikan Ilmu
Hisab
· Menjalankan pendidikan bahasa
Inggeris
· Memberi peluang pelajar
perempuan mendapatkan pendidikan
· Titikberat pengetahuan sejarah kerana banyak iktibar boleh dipelajari
· Ketepi adat resam/kepercayaan
karut yang boleh halang kemajuan
Halangan-halangan
yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka
· Tentangan oleh Kaum Tua
· Dapat bergerak dengan baik
di Negeri-negeri Selat sahaja
· Undang-undang yang dikeluarkan oleh
Negeri-Negeri Melayu bagi halang pengaruh Kaum Muda
· Kegiatan dakwah Islam perlu kebenaran
sultan
· Risalah/buku Kaum Muda tidak
dibenar masuk ke negeri Melayu
Sebagai seorang pemimpin
persatuan sekolah, bagaimanakah anda menanggani setiap cabaran dihadapi?
· Tidak berputus asa
· Berani menghadapi risiko
· Cekal/tabah
· Berfikiran positif
· Rasional
· Bijaksana
· Berilmu
· Bertoleransi
Pada pendapat anda, bagaimanakah idea-idea Kaum Muda
dapat memajukan negara kita masa kini?
· Mengamalkan Islam sebenar
iaitu kemajuan lahiriah dan jasmaniah
· Memajukan ekonomi sehingga menjadi negara maju
· Memajukan pendidikan
dengan penubuhan banyak university
· Memajukan politik sehingga
negara menjadi stabil dan aman
· Kadar kemiskinan dapat dikurangkan
· Pengangguran dapat diatasi
Negara Malaysia kekal merdeka
· Institusi raja dikukuhkan dengan konsep raja berperlembagaan
· Pendemokrasian pendidikan/sekolah kluster/sekolah berprestasi
tinggi/sekolah agama
Persatuan Melayu yang telah ditubuhkan di Tanah
Melayu
· Kesatuan Melayu Singapura
· Persatuan Sahabat Pena Malaya / PASPAM
· Persatuan Melayu Perak
· Persatuan Melayu Selangor
· Persatuan Melayu Negeri Sembilan
· Persatuan Melayu Pahang
· Kesatuan Melayu Muda
Isu yang dibincangkan persatuan ketika itu
· Kemunduran orang Melayu
dalam pendidikan
· Kemunduran orang Melayu
dalam ekonomi
· Isu bahasa / mendaulatkan
bahasa Melayu
· Isu sastera
· Layanan pilih kasih
British kepada anak negeri / orang Melayu
· Perpaduan di kalangan
orang Melayu
· Kelemahan orang Melayu
dalam politik / bela politik bangsa
· Kebajikan terhadap orang
Melayu
· Penempatan orang Melayu di
kawasan bandar
· Masalah kenegerian
Matlamat perjuangan persatuan Melayu di Sarawak
· Mengeratkan perpaduan di kalangan orang Melayu
· Menggalakkan pendidikan
· Menjaga budaya bangsa
· Menjaga maruah bangsa
· Menegak/ mempertahankan agama Islam
Usaha Kesatuan Melayu Muda mencapai matlamat politiknya
· Bekerjasama dengan Jepun
untuk halau British dari Tanah Melayu
· Jadikan Kesatuan Melayu
Muda sebuah badan propaganda Jepun
· Beli Warta Malaya untuk
dijadikan alat propaganda anti-British
· Mengelilingi Tanah Melayu
untuk mencari sokongan
· Tubuh cawangan KMM perluaskan
propaganda tentang Brtish
· Tubuh Maahad II Ihya
Assyariff di Gunung Semanggol Perak
· Sedia kader-kader
dikenali tentera semut utk menentang
British
· Minta Jepun beri
kemerdekaan kpd TMelayu bersama Indonesia
· Berusaha ke arah tubuhkan
Melayu Raya / Indonesia Raya
Pada pendapat anda, mengapakah orang Melayu pada masa itu digalakkan
menubuhkan persatuan.
· Menggalakkan kesedaran untuk bersatu padu
· Membela kepentingan orang Melayu dalam semua bidang /
politik/ekonomi/sosial
· Perpaduan untuk menghadapi masalah bersama
· Orang Melayu akan menjadi bertambah kuat
· Suara orang Melayu akan didengari oleh British
· Semangat kenegerian akan diatasi
· Orang Melayu tidak mudah ditindas
· Mengukuhkan kuasa politik orang Melayu
· Kebajikan orang Melayu akan terbela
· Memupuk semangat kebangsaan
· Usaha awal kearah kemerdekaan
Tema 11: Pembinaan Negara
dan Bangsa
Peranan Suruhanjaya Reid
· Membincang Perlembagaan yang merdeka
·
Menyusun pelembagaan Persekutun Tanah Melayu
·
Merangka sebuah perlembagaan Tanah Melayu yang
merdeka
· Jadikan beberapa isu sebagai panduan pembentukan PTM
· Beri kuasa autonomi kepada kerajaan negeri dalam bidang tertent
· Mengambilkira isu kedudukan raja-raja Melayu
· Menjaga kedudukan dan hak istimewa orang Melayu
· Mewujudkan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
· Mengadakan rundingan dengan Raja-raja Melayu
· Menerima kerakyatan/ prinsip jus soli
· Memasukkan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi
· Menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
· Menerima 131 memorandum daripada pelbagai pihak
· Memberi perhatian utama cadangan Parti Perikatan
Kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
· Sebuah kerajaan Persekutuan dibentuk
· Kuasa Persekutuan dipisahkan dengan kuasa negeri
· melalui senarai Persekutuan dan Senarai Negeri
· Institusi Raja jadi Raja berperlembagaan di peringkat negerinegara
· Tiga jenis kerakyatan diwujudkan
· Kerakyatan:kuatkuasa undang-undangpermohonan naturalisasi
· Kerakyatan berasaskan prinsip Jus Soli diterima
· Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
· Agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan
· Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
· Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
· Yang Di-pertuan Agong sebagai ketua negara
· Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
· Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran negeri
· Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan Exco
Kepentingan
perjanjian PTM 1957
· Membentuk sebuah kerajaan
demokrasi
· Membentuk kerajaan
berkonsep Raja Berperlembagaan
· Mewujudkan perpaduan
antara kaum
· Keharmonian kaum dapat dicapai tanpa pertumpahan darah
· Menjadi sebuah negara yang
bebas merdeka dan berdaulat
· Hak mutlak penduduk tempatan tadbir negara ikut acuan sendiri
· Lahirkan identiti
masyarakat merdeka tanpa mengira warna kulit, agama, bahasa dan bangsa
· Memelihara warisan kaum
peribumi
· Mengiktiraf hak kaum-kaum lain
· Mewujudkan keadilan sosial dalam masyarakat
· Memastikan kedudukan agama Islam terpelihara
· Memastikan hak keistimewaan orang Melayu terpelihara
· Membolehkan semua rakyat menikmati kekayaan negara
Pada pendapat anda,
mengapakah kita mesti menghargai kemerdekaan yang telah kita capai selama ini ?
·
Negara kita bebas daripada belenggu
penjajahan
·
Mewujudkan keamanan dan kestabilan negara
·
Membentuk masyarakat yang bersatu-padu
·
Menegakkan maruah bangsa dan kedaulatan
negara
·
Mewujudkan kestabilan politik,ekonomi dan sosial
·
Berusaha melahirkan warganegara yang patriotik
·
Menjadi negara berdaulat
Sebagai warganegara Malaysia,
bagaimanakah anda dapat mengisi kemerdekaan negara kita?
· Berusaha sehingga mencapai
kejayaan
· Bertolak ansur dalam politik
· Mewujudkan kerjasama
· Bermusyawarah untuk mencapai kata sepakat
· Sanggup berkorban
demi kebaikan bersama
· Menjaga kedaulatan
negara
· Merealisasikan dasar-dasar
kerajaan
· Menjaga nama baik negara
· Mempromosikan Malaysia di luar negara
· Menjayakan konsep
1Malaysia
Cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia
· Lord
Brassey cadang Sabah, Sarawak, Negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat
digabungkan
· Sir
Malcolm MacDonald cadang Sarawak, Sabah, Brunei, Singapura dan Persekutuan
Tanah Melayu digabungkan
· Dato’
Onn (1956) cadang Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamai Malaysia
· Cadang
Sarawak, Sabah, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
· Cadangan
daripada pemimpin Singapura seperti Lim Yew Hock, David Marshall dan Lee Kuan
Yew
· Desak
British berunding dengan Tunku Abdul Rahman
· Gabungkan
Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu sahaja
· Tidak
dipersetujui oleh Tunku Abdul Rahman
· Bimbang
berlaku ketidakseimbangan penduduk
· Akhirnya
Tunku Abdul Rahman setuju dengan gagasan Malaysia
· Umum
cadangan gagasan Malaysia di Singapura/Hotel Adelphi
· Menjamin
kedudukan politik yang lebih kukuh
Sebab
pembentukan Malaysia pada tahun 1963
· Masalah keselamatan,
· Lee Kuan Yew bimbang
perkembangan pengaruh Barisan Sosialis
· BSosialis berhaluan
kiri
· akan melemahkan Parti
Tindakan Rakyat
· Gugat rancangan British beri
kemerdekaan kepada Singapura
· Ancaman komunis
· PTM berpengalaman lama banteras Parti Komunis
Malaya (PKM)
· Ancaman komunis di Sarawak
oleh Clandestine Communist Organization (CCO)
· CCO mahu jadikan Sarawak
negara komunis
· Penyertaan Sarawak Sabah
dan Singpura jadi benteng kukuh hadapi komunis
· Penubuhan Malaysia percepat
kemerdekaan Sarawak, Sabah , Singapura dan Brunei
· Pembangunan sosial,
ekonomi dan politik dapat dinikmati
· Proses dekolonisasi
British
· Usul PBB agar tanah
jajahan dimerdekakan
· Jamin kestabilan politik
kepada rantau Asia Tenggara
· British mahu menjamin
kepentingan mereka di Singapura terkawal
· Faktor Ekonomi
· Mewujudkan pasaran yang
luas
· Menggalakkan
pelaburan/perkembangan pertanian
· Memanfaatkan
keistimewaan/sumber di negeri-negeri terlibat
· Faktor Sosial
· Mengimbangkan jumlah
pertumbuhan kaum
Langkah ke arah pembentukan Malaysia.
·
Tunku Abdul Rahman melawat ke
Sarawak/Sabah/Brunei
· Terang
konsep/tujuan/matlamat penubuhan Malaysia
· Rundingan
antara pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan
pegawai British dari Sarawak/Sabah/Singapura
·
Tubuh Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum
(JPPK)
· Peranan
terang kpd orang ramai tentang pembentukan Malaysia
· Kumpul
pandangan penduduk
· Galak
kegiatan ke arah pembentukan Malaysia
· Mesyuarat
jawatankuasa telah berlangsung di Jesselton/ Kuching/Kuala Lumpur/Singapura
· Brunei
hantar pemerhati hadiri tiga mesyuarat terakhir JPPK
· Ahli-ahli
JPPK cadang tubuh Suruhanjaya Cobbold
· Suruhajaya
Cobbold tinjau
pendapat rakyat Sabah/Sarawak tentang gagasan Malaysia
· Buat
penilaian
· Terima
memorandum dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan
· Kemukakan
cadangan kepada British
·
Bentuk
Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) perinci cadangan dari Suruhanjaya Cobbold
· Dipengerusi
JAK (Lord Landsdowne)/
· Tun
Abdul Razak kunjungi Sabah/Sarawak bagi terangkan penubuhan Malaysia
· Bermesyuarat
sebanyak 24 kali bagi wajarkan tentang kemasukan Sabah/Sarawak ke dalam
Persekutuan Malaysia
· Turut
bincangkan hak/kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia
· Tentangan Indonesia dan Filipina sulitkan
proses pembentukan Malaysia
·
Sidang
kemuncak ketua kerajaan ketiga-tiga
negara bagi mencari jalan penyelesaian setuju bentuk
MAPHILINDO
·
Perwakilan
Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dibentuk/ United Nations Malaysia
Mission (UNMM)
·
Wakilnya,
Lawrence Michaelmore bersama tujuh orang wakil
· Meninjau
sekali lagi pendapat rakyat Sabah/Sarawak
· Hasilnya,
majoriti penduduk Sabah/Sarawak setuju sertai Malaysia
· Pengisytiharannya
pada 16 September 1963
Cadangan
yang dikemukakan olah Suruhanjaya Cobbold.
· Perlembagaan Malaysia yang
baru harus berasaskan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
· Sarawak dan Sabah
diberikan kuasa menentukan dasar imigresen
· Bahasa Melayu dijadikan
bahasa kebangsaan
· Jaminan terhadap hak &
kedudukan bumiputera Sarawak & Sabah.
· Pemberian nama Malaysia
bagi negara baru yang dibentuk
· Penentuan tarikh penubuhan
Malaysia
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah faedah
yang diperolehi daripada pembentukan Malaysia?
· Keluasan
negara bertambah
· Bilangan
penduduk bertambah
· Pertahanan
negara kukuh
· Komunis
dapat diatasi
· Penjajahan
asing ditamatkan
· Memperkayakan
budaya negara
· Meluaskan
pasaran negara
· Negeri
kurang maju dapat dibangunkan
· Mempercepatkan kemerdekaan
negeri terlibat.
· Politik di rantau Asia
Tenggara stabil,
· Halang penyebaran pengaruh
komunis di wilayah Borneo,
· Galak perkembangan
industri pertanian.
· Manfaatkan sumber yang ada
di negeri-negeri itu.
· Kekayaan
hasil negara bertambah
· Kekayaan/
hasil negara dikongsi bersama
· Imbangkan jumlah kaum di
kalangan negeri anggota,
· Galak pelaburan
· Galak perkembangan industri pertanian,
· Wujud kerjasama serantau dalam bidang ekonomi,
· Sepakat majukan negeri masing-masing demi kepentingan bersama
· Rakyat
nikmati pembangunan ekonomi/ social / politik
· Perpaduan/ hubungan antara kaum dapat dipupuk
· Semangat
setiakawan antara negeri dapat dipupuk
Reaksi Indonesia terhadap
pembentukan Malaysia
· Bantah pembentukan Malaysia
· Anggap satu bentuk neokolonialisme
yang ancam Indonesia
· Komunis mempengaruhi Soekarno
· Isytiharkan Dasar Konfrontasi
· Guna konsep Ganyang
Malaysia
· Serang kapal nelayan Tanah Melayu
· Ceroboh ruang udara Malaysia
· Serang melalui
Johor/Sarawak/Sabah
· Burukkan nama PTM di negara
Afro-Asia/Dunia Ketiga
Perkara-perkara daripada Akta Malaysia yang telah
dimasukkan ke dalam perlembagaan Malaysia
· Semua
urusan hal ehwal luar tanggungjawab kerajaan Persekutuan
· Agama
Islam agama Persekutuan kecuali Sabah dan Sarawak
· Agama
lain bebas diamalkan
· B.Melayu
bahasa kebangsaan
· B.Inggeris
/ bahasa lain boleh digunakan
· Sabah/
Sarawak/ bahasa rasminya B.Inggeris hingga 10 tahun selepas Hari
Malaysia
· Sabah/
Sarawak diberi kuasa kawal hal ehwal imigresen
· Sabah/
Sarawak diberi kuasa kawal perkhidmatan awam
· Sarawak
peroleh 24 kerusi / Sabah 16 kerusi / Singapura 15 kerusi
· Rakyat
bumiputera Sabah/ Sarawak diberi taraf sama dengan orang Melayu di PTMelayu
Berdasarkan pengetahuan
sejarah anda, mengapakah cabaran semasa pembentukan Malaysia berjaya diatasi
· PTM/British berusaha
menjelaskan pembentukan Malaysia
· Semangat perpaduan dalam
kalangan pemimpin
· Sikap toleransi dalam
kalangan pemimpin
· Pemimpin memberikan
kerjasama
· Pemimpin mempertimbangkan
pandangan penduduk yang terlibat
· Kebijaksanaan pemimpin
PTM/TAR tidak menggunakan
· Kekerasan semasa
menghadapi tentangan
· Menghantar bantahan rasmi
mengikut saluran betul/PBB
· Mengadakan lawatan untuk
menjelaskan keadaan
· Menggunakan cara diplomasi
· Kerjasama daripada rakyat
Peranan Suruhanjaya
Pilihan Raya
· Mengendalikan pilihan raya umum/ pilihan raya kecil
|
· Menjamin pilihanraya
adil
· Jamin pilihanraya bebas
tanpa tekanan parti pemerintah / pembangkang
· Menentukan sempadan
bahagian-bahagian pilihan raya
· Menjalankan pendaftaran
pemilih
|
Syarat untuk menjadi calon dalam pilihan
raya.
· Warganegara Malaysia
Berumur 21 tahun
· Bermastautin di Malaysia
· Sempurna akal Bukan orang
yang mufflis
· Tidak memegang jawatan
dalam perkhidmatan awam
· Tidak disabitkan dengan
sesuatu kesalahan oleh mahkamah
· Calon boleh bertanding
atas nama parti/ calon bebas
· Calon kemuka kertas penamaan calon pada hari
penamaan calon
Kelayakan untuk menjadi seorang pengundi dalam pilihanraya
· Mendaftar nama dalam
Senarai Daftar Pemilih
· Berumur 21 tahun
· Bermastautin di Malaysia /
tidak bermastautin
· Tinggal di mana-mana
kawasan dalam pilihan raya Dewan Rakyat / Dewan Undangan Negeri
· Boleh
mengundi dalam sebuah kawasan pilihan raya sahaja
· Anggota
pasukan keselamatan, pelajar di luar negara dan pegawai kerajaan yang bertugas
di luar negara mengundi melalui pos asalkan berdaftar sebagai pengundi
Sebagai seorang warganegara , apakah tanggungjawab
anda dalam negara demokrasi berparlimen di negara kita?
· Menjalin
pemuafakatan dengan kerajaan
|
· Mendaftar
sebagai pengundi
· Keluar
mengundi
· Berganding
bahu bantu dan sokong kerajaan kekalkan keharmonian
· Bekerjasama
dengan semua kaum
· Sedia
bekorban demi tanah air
· Cintai
negara
· Perasaan
bangga akan Negara
|
Maksud dengan Wawasan 2020
· Gagasan negara utk jadi negara maju menjelang tahun 2020.
· jadikan Malaysia negara industri yang maju dengan acuan sendiri
· Agar setanding dengan negara maju yang lain.
·
Kemajuan yang hendak dicapai berlandaskan
kemajuan bersepadu
Cabaran yang perlu diatasi
untuk mencapai Wawasan 2020.
·
Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu.
·
Membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram
& berkeyakinan.
·
Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang
matang
·
Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
·
Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan
bertoleransi.
·
Membina masyarakat yang maju dan saintifik.
·
Mewujudkan masyarakat yang berbudaya peyayang
·
Menjamin masyarakat yang adil dan saksama
ekonominya.
·
Memupuk dan membina masyarakat makmur.
Dasar kerajaan untuk
mencapai perpaduan negara
· Perpaduan rakyat /Kestabilan politik / Ketinggian taraf hidup / Kekuhan
nilai moral dan etika./ Kekukuhan sistem kerajaan / Ketinggian maruah bangsa/
Semangat yakin diri bangsanya.
Teras untuk jadi negara
industri menjelang 2020
· Dasar Pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan
Kebangsaan / Pendidikan Kebangsaan
Cara menjadikan Wawasan 2020
satu realiti
· semua sembilan cabaran utama dapat disahut
rakyat Malaysia
· terlibat dalam pengisian wawasan
· teruskan kesinambungan perjuangan pemimpin negara terdahulu
· terus mengekalkan kemajuan negara kita
Cadangan-cadangan:
(i) Penyata Razak
· Penubuhan
sekolah umum/ rendah
· Guna
B.Melayu bahasa pengantar
· Penubuhan
sekolah jenis umum / rendah
· Guna
B.Inggeris/ Cina/ Tamil bahasa pengantar
· Penubuhan
sekolah menengah Melayu
· Guna
B.Melayu bahasa pengantar
· Penubuhan
sekolah Inggeris
· Guna
B.Inggeris bahasa pengantar
· B.Melayu
wajib diajar semua sekolah
· B.Inggeris
wajib diajar semua sekolah
· Pembentuk
bangsa bersatu padu
· Pembentukan
satu dasar pendidikan
(ii) Laporan Rahman
Talib
· Sekolah
umum jadi sekolah kebangsaan
· Sekolah
jenis umum jadi sekolah jenis kebangsaan
· Pelajaran
percuma kpd pelajar sekolah rendah kerajaan
· Guna
B.Melayu bahasa kebangsaan
· B.Inggeris
bahasa pengantar di sekolah rendah ditukar kpd B.Melayu
· B.Melayu
bahasa pengantar di semua sekolah menengah
· Pelajaran
agama Islam disemua sekolah bantuan penuh kerajaan
· Yg
punyai tidak kurang 15 pelajar Islam
· B.Cina/
Tamil diajar di sekolah kebangsaan jika terdapat 15 orang pelajar
· Semua
peperiksaan awam dalam bahasa kebangsaan
Langkah memajukan bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan
· Mengiktiraf bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan /
· Termaktub dalam perlembagaan /Perkara 152
· Penubuhan
DBP
· Pelancaran
Minggu Bahasa/ Bulan Bahasa
· Pelancaran
slogan Bahasa Jiwa Bangsa
· Tubuh
sekolah menengah guna B.Melayu bahasa pengantar spt di Sek Alam Shah/ Sek Sri
Puteri/ Sek Sultan Abdul Halim
· Akta
Bahasa Kebangsaan diluluskan
· Semua
sekolah Inggeris bahasa pengantar B.Inggeris ditukar kpd B.Melayu
· Tubuh
UKM bukti B.Melayu bahasa ilmu
· B.Melayu
bahasa pengantar di semua sekolah ganti B.Inggeris
· B.Melayu
diguna di mahkamah
Pada pandangan anda, mengapakah bahasa
Melayu dijadikan sebagai bahasa kebangsaan.
· Untuk
memartabadkan B.Melayu
· Jamin
perpaduan rakyat
· Pernah
jadi bahasa ‘lingua franca’ di alam Melayu
· Bahasa
rasmi sejak kerajaan Melayu Melaka
· Bahasa
pertuturan orang Melayu
· Jadi
lambang kedaulayan kerajaan Melayu
Kepentingan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
· Menjadi panduan membentuk identiti negara
· mengekalkan identiti negara
· Mengukuhkan perpaduan
· Memupuk keperibadian
kebangsaan
· Memperkaya kualiti
kehidupan
· Memperkaya aspek kemanusiaan
· Memperkaya aspek kerohanian
· Memperkaya aspek
pembangunan sosioekonomi
Prinsip utama
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
· Kebudayaan rakyat asal
rantau Melayu sebagai tunjang
· Unsur kebudayaan lain yang
sesuai diterima
· Islam sebagai unsur terpenting
Cara aktiviti sukan dapat pupuk perpaduan kaum
· Aktiviti sukan tanpa mengira ideologi
· Aktiviti sukan dapat menyemarakkan semangat patriotik rakyat
· Aktiviti sukan tidak hadkan penyertaan kpd sesuatu kaum sahaja
· Aktiviti sukan terbuka kepada sesiapa yang beminat
· Aktiviti sukan sebagai kokurikulum di sekolah
· Tubuhkan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah untuk galakkan sukan
· Menganjurkan Sukan
Malaysia (SUKMA)
Tujuan aktiviti sukan digalakkan oleh kerajaan.
· Mengeratkan hubungan kaum / perpaduan kaum
· Mewujudkan hubungan antara negeri
· Menyemarakkan semangat patriotik
· Tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum
· Memberi peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
Kepentingan perpaduan kepada
masyarakat di negara kita?
· Mewujudkan keamanan / keharmonian
· Menghindar perbalahan/pergaduhan
kaum
· Mewujudkan kestabilan politik
· Memakmurkan ekonomi
· Menanam semangat patriotisme
· Mempertahankan negara daripada ancaman musuh
· Wujud
kehidupan/suasana harmoni dalam kalangan rakyat
· Dapat
membangkitkan rasa cinta akan negara
· Mengelak
daripada penjajahan kuasa asing
· Memastikan
ekonomi negara terus berkembang
· Dapat
menarik kedatangan pelabur asing
· Akan
dihormati oleh negara luar
· Kemajuan
negara akan berterusan/berkembang pesat
· Wujud
kerjasama antara rakyat yang berbilang kaum
Sebagai seorang pelajar,
bagaimanakah semangat perpaduan dapat dipupuk melalui aktiviti kokurikulum di
sekolah?
· Menggunakan bahasa kebangsaan semasa berkomunikasi
· Mengamalkan budaya yang baik
· Menghormati aktiviti kebudayaan bangsa / kaum lain
· Mengadakan aktiviti perkhemahan pelbagai kaum
· Merancang aktiviti yang boleh disertai pelbagai kaum
· Menyertai pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh sekolah
· Menganjurkan aktiviti sukan yang tidak berteraskan kaum
Tema 12: Malaysia di peringkat Antarabangsa
Peranan Malaysia
selesaikan beberapa konflik dan masalah di peringkat antarabangsa
· Menentang dasar apartheid
di Afrika Selatan
· Menyertai pasukan
pendamai di bawah PBB di Congo
· Wakili pasukan pengaman
PBB ke Namibia bantu capai kemerdekaan
· Menghantar pasukan
pemerhati sempadan IraIraq/Kampuchea
· Menghantar pasukan
pengaman ke Bosnia
· Sarankan Benua
Antartika jadi warisan dunia/hak milik semua negara
· Tegas memerangi gejala penyalahgunaan
dadah
· Menyelesaikan konflik
politik di Myanmar
· Memperjuang isu
Palestin
· Mengutuk serangan
Amerika Syarikat terhadap Iraq
Manfaat diperoleh Malaysia sebagai anggota beberapa pertubuhan
antarabangsa
· Menerima bantuan pertahanan
daripada Komanwel semasa konfrontasi Indonesia-Malaysia
· Eksport Malaysia dikenakan cukai rendah ke
Negara Komanwel
· Menerima bantuan
teknikal/biasiswa dalam bidang pendidikan
· Dapat bantuan Bank
Dunia untuk FELDA/prasarana pendidikan/ penyelidikan
· Dapat pinjaman Bank
Pembangunan Islam utk projek pembangunan
· Membantu membina UIAM
· RECSAM dibina di Pulau Pinang
· Menjadi tuan rumah Sidang
kemuncak NAM ke-13 tahun 2003
· TAR menjadi Setiausaha
Agung OIC pertama
· Pernah menjadi tuan rumah Persidangan
OIC
· Menjadi ahli Majlis
Keselamatan PBB
· Tan Sri Razali Ismail
pernah jadi Pengerusi Perhimpunan Agung PBB
Berikan cadangan anda untuk meningkatkan keberkesanan
hubungan sesebuah negara dengan negara yang lain.
· Anggota perlu bersatu dalam menjaga kepentingan bersama
· Saling membantu apabila diserang musuh/diceroboh
· Sering mengadakan pertemuan/mesyuarat
· Kerjasama dalam ekonomi.
· Kerjasama dalam bidang pertahanan.
· Kerjasama kerjasama politik.
· Bertindak satu suara.
· Kerjasama dalam bidang ilmu pengetahuan
· Pertukaran teknologi
· Menghormati kedaulatan negara lain.
· Mengadakan hubungan dua hala.
· Pertukaran budaya
Mengapakah hubungan luar penting bagi sesebuah negara?
· Meningkatkan
eksport/import negara
· Menarik pelabur asing
· Pertukaran
teknologi/kepakaran
· Mengekalkan kedaulatan
negara
· Menjamin
kestabilan/keamanan dunia
· Menjalin kerjasama erat
dalam semua aspek
· Mewujudkan perdagangan dua
hala
· Menyelesaikan sebarang
masalah secara toleransi/rundingan
· Menarik lebih ramai
pelancong luar
· Meningkatkan imej negara
di mata dunia
Matlamat
dasar luar Malaysia
·
Berbaik-baik dengan semua negara
·
Jamin keselamatan rakyat dan negara
·
Pelihara kepentingan nasional
·
Kekalkan kedaulatan negara
·
Galakkan pembangunan dan kemajuan ekonomi
·
Kekalkan keamanan sejagat
·
Utk jadi warganegara global yg bertanggungjawab
·
Pupuk kesejahteraan dunia
Asas penggubalan dasar
luar Malaysia
Faktor sejarah
·
Zaman Kesultanan Melayu Melaka telah wujud hubungan perdagangan dengan
negara luar seperti China, Arab dan Siam.
·
Malaysia bekas tanah jajahan British sertai Komanwel
·
adakan hubungan dengan negara bekas jajahan British yang lain
·
Pada awal kemerdekaan Malaysia menjalankan dasar pro-barat untuk bantuan
pertahanan kerana ancaman komunis
Faktor Ekonomi
·
Malaysia mengamalkan pasaran bebas menjalankan hubungan ke arah kemajuan
ekonomi.
·
Malaysia jalin hubungan dengan pembeli utama bahan mentah negara spt
Amerika Syarikat / Britain
·
Malaysia jalin hubungan luar untuk menarik pelabur modal asing.
·
Malaysia masih harapkan bantuan modal dan pasaran dari Britain / Amerika
Syarikat selepas merdeka.
·
galak pelaburan asing melalui Dasar Pandang Ke Timur.terutama dari Jepun
dan Korea Selatan
·
untuk meluaskan pasaran spt hubungan dengan negara membangun dan
negara Islam
Faktor politik
·
Malaysia amalkan demokrasi berparlimen
·
sokong keamanan sejagat / pemeliharaan kedaulatan negara
·
sokong Palestin mewujudkan keamanan di rantau Asia Barat
·
sokong semua resolusi PBB ke arah keamanan./ Piagam PBB untuk kekalkan keamanan dunia
Faktor Geografi
·
Kedudukan Malaysia yang strategik serta bersepadan dengan kebanyakkan negara di Asia Tenggara.
·
perairan menjadi laluan utama kapal-kapal dagangan di dunia
·
keselamatan negara serantau mempengaruhi keselamatan Malaysia.
Faktor Demografi
·
majoriti penduduk Malaysia beragama Islam
·
Malaysia mengadakan hubungan dengan Negara Islam/ OIC
·
Tidak mengadakan hubungan dengan Israel
·
Israel menindas dan menceroboh rakyat Palastin.
·
Malaysia amal konsep perpaduan & hormati hak asasi manusia.
·
penduduk Malaysia pelbagai kaum dan bebas jalankan budaya masing-masing.
·
Tidak adakan hubungan dengan Afrika Selatan/ dasar apartheid.
Perkembangan dasar luar Malaysia
·
Tahap pertama – Pro Barat dan anti komunis – Tunku Abdul Rahman
o Disebabkan faktor politik
spt ancaman komunis/ konfrontasi Indonesia/ putus hubungan dgn Filipina/
pemisahan Singapura
·
Tahap kedua – Berkecuali – Tun Razak & Tun Hussein
· peranan yang dimainkan
oleh AMDA berkurangan/pengaruh British di timur semakin merosot./pergolakan
yang berlaku di Vietnam yang melibatkan dua kuasa besar iaitu Amerika Syarikat
dan China.
·
Tahap ketiga – Kepentingan ekonomi –
Dr Mahathir
· Berkaitan dgn isu
perdagangan / pelaburan/ pembangunan negara membangun
Sebab
Malaysia pro Barat dan Anti komunis
·
Ancaman komunis / PKM
·
Malaysia perlu bantuan tentera negara Komanwel
·
Malaysia tandatangani perjanjian pertahanan AMDA
·
Timbulnya krisis dengan negara jiran
·
Berusaha berbaik-baik dengan negara jiran
·
Sertai ASA, MAPHILINDO/ ASEAN
·
Pergantungan ekonomi kpd Britain
·
Malaysia anggota blok sterling / jalankan perniagaan guna paun sterling
·
Barat terutama Britain pembeli utama komoditi : getah dan bijih timah
·
Pelabur Britain masih kuasai peratus besar dlm ekonomi Malaysia terutama
perladangan dan industri
·
Malaysia cuba amalkan pasaran bebas
·
Bina rangkaian perdagangan dengan negara lain utk kurang pergantungan kpd
Britain
·
Mencari pasaran baru
Usaha Malaysia amal
dasar berkecuali pada tahap kedua.
·
pengistiharan Zon Aman, Bebas dan Berkecuali / ZOPFAN di antara negara
ASEAN
·
jalinkan hubungan luar dengan Negara-negara komunis seperti China / Jerman
Timur / Korea Utara / Vietnam Utara /
Mongolia.
·
jalin hubungan dengan semua negara dan negara jiran
·
masalah yang boleh gugat keselamatan negara dpt diselesaikan secara
kerjasama dgn negara jiran spti masalah pelarian Vietnam
Usaha Malaysia beri
penekanan kpd ekonomi pd tahap ketiga.
·
Lancar Dasar Pandang ke Timur
·
dapat amalkan nilai-nilai baik dari
negara Jepun dan Korea
·
meningkatkan hubungan dua hala dengan negara-negara lain untuk mantapkan
ekonomi negara
·
mengadakan lawatan ke Afrika Selatan/ Amerika Selatan
·
tandatangan perjanjian perdagangan dua hala
·
jamlin hubungan politik den perdagangan dengan negara maju dan negara Dunia
Ketiga
Keperluan pupuk hubungan
luar di peringkat antarabangsa / sertai pertubuhan dunia
·
Dapat berbaik-baik dengan semua negara
·
Dapat menjamin keselamatan rakyat dan negara
·
Dapat memelihara kepentingan nasional
·
Dapat mengekalkan kedaulatan negara
·
Dapat menggalakkan pembangunan / pembangungan ekonomi
·
Mewujudkan keamanan sejagat melalui kerjasama antarabangsa
·
Dapt menjadi warga global yang bertanggungjawab
·
Dapat memupuk kesejahteraan dunia
Pertubuhan
Persatuan Negara-Negara A.Tenggara (ASA)
·
Anggota : Malaysia / Thailand/ Filipina
·
Bertujuan hapuskan gerakan / ancaman
/ fahaman komunis / bendung pengaruh dan gerakan PKM
·
jalin kerjasama dalm bidang ekonomi, sains dan sosial
·
beri dan sedia kemudahan latihan / penyelidikan dalam bidang sains /
teknologi
·
mengekalkan / menjamin keselamatan dan kestabilan politik
·
ASA dibubarkan krn matlamat yang digariskan tidak banyak dicapai
·
ASA dianggap anti pemerintahan Presiden Sukarno
·
kesangsian antara negara-negara anggota
·
penubuhan Persekutuan Malaysia pada 1963 ditentang Filipina
Matlamat
penubuhan ASEAN
· kekalkan kestabilan
politik di Asia Tenggara
·
membantu antara satu sama lain dalam bidang ekonomi
·
kerjasama dalam bidang sosial dan kebudayaan
·
tingkatkan taraf hidup penduduk dalam bidang pertanian
·
kerjasama dalam bidang perdagangan dan perindustrian
·
beri kerjasama dan bantu dalam bentuk latihan dan penyelidikan
·
adakan hubungan yang erat dengan persatuan atau pertubuhan serantau dan
antarabangsa.
Peranan
Malaysia dalam ASEAN
·
adakan Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN di Kuala Lumpur
·
menandatangani deklarasi bersama dikenali Deklarasi KLumpur
·
istihar ASEAN zon aman, bebas, dan berkecuali
/ ZOPFAN
·
utk kekalkan keamanan & kestabilan politik di rantau A.Tenggara
·
elak campur tangan kuasa-kuasa besar
·
tidak bersekongkol dngan mana-mana blok Barat atau blok Timur
·
adakan mesy bentuk kerajaan Demokrasi Campuran Kampuchea
·
mengatasi masalah pencerobohan Vietnam ke atas Kampuchea
·
Vietnam setuju cadangan dan mesyuarat diadakan di K.Lumpur
·
Mesyuarat Menter2i Luar ASEAN putuskan ASEAN Zon Bebas Senjata Nuklear
·
Tunjuk komitmen negara-negara ASEAN terhadap ZOPFAN
·
tidak benarkan mana-mana kapal guna perairan dan kemudahan pelabuhan di
rantau ini angkut bahan / senjata buklear
·
bentuk kerjasama ekonomi terutama dalam projek perindustrian
·
seperti projek urea di Bintulu / Acheh.
·
kerjasama ekonomi ASEAN sebagai Zon Perdagangan Bebas ASEAN/ AFTA (ASEAN Free
Trade Area)
·
diumumkan dalam sidang Kemuncak ASEAN di Singapura
·
Cadangan tubuh EAEC ( Perundingan Ekonomi Asia Timur/ East Asian Economic
Caucus)
·
Iaitu cadangan kerjasama ekonomi bagi rantau sebelah Timur yang libatkan
China / Jepun / Korea Selatan
·
Kerjasama ekonomi secara tidak rasmi ASEAN + 3 / kerjasama negara ASEAN
dengan negara-negara timur:
·
jemput Menteri-Menteri Luar negara-negara hadiri perbincangan tentang
kerjasama yang ingin diwujudkan
·
Kerjasama dalam bidang pendidikan
·
tubuh Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (SEAMO)
·
beri tumpuan ke arah kerjasama dalam semua bidang
·
bina Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik (RECSAM)
·
Kerjasama ASEAN dalam bidang kebudayaan dan sosial
·
mengadakan festival kebudayaan dan kesenian
·
tubuh Tabung Kebudayaan ASEAN
·
mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio
·
merapatkan hubungan melalui semangat kesukann
·
mengadakan Sukan SEA
·
mengadakan kerjasama dalam bidang pelancongan
·
mengistiharkanTahun Melawat ASEAN 1992
· berbaik-baik dengan negara
jiran sertai
ASA /MAPHILINDO/ ASEAN
Sumbangan Malaysia kepada ASEAN .
· hasilkan Deklarasi Kuala
Lumpur dalam Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN
· mengistiharkan ASEAN
kawasan ZOPFAN
· adakan mesyuarat bentuk
Kerajaan Demokratik Campuran Kampuchea
· mesyuarat di K.Lumpur juga
putuskan ASEAN Kawasan bebas nuklear
· cadangkan penubuhan EAEC /
Perundingan Ekonomi Asi Timur
· mengadakan kerjasama tidak
rasmi melalui ASEAN + 3
· kerjasama dalam bidang
pendidikan / SEAMO
· tubuhkan Pusat Serantau
utk Sains dan Matematik / RECSAM di P.Pinang
· tubuh Tabung Kebudayaan
ASEAN / adakan festival kebudayaan
· mengadakan pertukaran
rancangan televisyen dan radio
· mengadakan Sukan SEA
· mengadakan Tahun Melawat
ASEAN
Sebab adakan hubungan yang baik dengan negara jiran
· mengekalkan kestabilan
politik di rantau Asaia Tenggara
· bantu antara satu sama
lain dlm bid. ekonomi /sosial/kebudayaan
· tingkatkan taraf hidup
penduduk / kerjasama dalam bidang pertanian / perdagangan /perindustrian
·
menyediakan latihan dan penyelidikan
·
menjamin keselamatan daripada ancaman luar / komunis
·
meningkatkan kerjasama dalam bidang pendidikan
·
memajukan sektor pelancongan
·
menyemarakkan lagi bidang kebudayaan
No comments:
Post a Comment