Thursday 7 November 2013

KERTAS 2 SPM 2013

TAJUK-TAJUK KEMUNGKINAN KELUAR UNTUK KERTAS 2
* Buku teks kena baca... ini KEMUNGKINAN saja...


Tingkatan 4
1. Senibina China, Pendidikan di China dan India
2. Zaman Gelap dan Renaissance
3. Hijrah

Tingkatan 5
1. Suruhanjaya Reid dan perlembagaan
2. Pilihanraya
3. Gerakan Islah
4. Pembinaan Negara Bangsa - Negeri Sembilan dan Konsep Demokrasi
                                              - Konsep Persekutuan
5. Tokoh-tokoh Penggerak Persekutuan Tanah Melayu
6. Wawasan 2020...

NOTA PECUTAN AKHIR 2013





TINGKATAN 4

Tema 7: Tamadun Awal Manusia

Kemajuan  dicapai  tamadun Cina  dalam bidang pertanian  
·  Pengenalan alat tenggala
·  Membuat batas tanaman
·  Pengenalan kolar kuda untuk menarik tenggala kayu / kereta kuda / kereta sorong beroda
·  Membuat penyisir tanah
·  Penciptaan alat kegunaan pertanian
·  Sistem penanaman secara bergilir untuk Kekal kesuburan tanah
·  Peneresan kawasan bukit untuk pertanian
·  Pembinaan sistem pengairan untuk pertanian
·  Pembinaan terusan untuk kawalan banjir

Perkembangan sistem pendidikan Zaman Vedik tamadun India
·  Pendidikan pentingkan keagamaan
·  Teras pendidikan agama Hindu
·   Pendidikan didominasi kaum lelaki
·  Golongan wanita tidak mempunyai ruang untuk pendidikan
·  Pendidikan beri perhatian kpd pembelajaran Kitab-kitab  Veda
·  Bahasa Sanskrit merupakan medium pengajaran penting
·  Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami Kitab Veda
·  Pendidikan sediakan manusia hadapi hari selepas mati
·  Tumpuan pendidikan ialah agama
·  Segala hukum agama  harus dipelajari
·  Mereka hidup sempurna dgn nilai-nilai murni yang diajar agama
·  Pendidikan tinggi di Kolej Brahman  selepas tahun 100 S.M
·  Sebelum itu , pendidikan diberikan di istana / di rumah
·  Lahir universiti agama Buddha, iaitu Nalanda 
·  Untuk capai taraf Brahmin berpendidikan, seseorang harus hafal  perbagai buku agama khususnya Veda
·  Veda mengandungi peraturan ritual/ mantera/ lagu-lagu agama
·  Mereka juga belajar karya saintifik/ falsafah
·  Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains
·  Untuk tambahkan ilmu
·  Atasi buta huruf
·  Dapatkan jawatan dalam pemerintahan

Pada pendapat anda , mengapakah bidang berikut  penting bagi rakyat sesebuah negara ?
 i. Pendidikan
·  Lahirkan masyarakat yang  berpengetahuan
·  Lahirkan modal insan berilmu
·  Maju negara/ angunkan negara
·  Mewujudkan perpaduan rakyat berbilang kaum
ii. Pertanian
·  Sediakan sumber makanan kepada rakyat
·  Rakyat boleh usaha tanah terbiar dgn pelbagai jenis tanaman
·  Menambahkan sumber pendapatan
·  Sumbangkan modal kepada rakyat untuk perkembangan industri
·  Elak pengangguran di kawasan luar bandar

Ciri-ciri kerajan Srivijaya
·  Memiliki bala tentera laut yang besar
·  Dianggotai oleh pelbagai golongan rakyat
·  Termasuk orang laut
·  Fungsi tentera laut  untuk kawal perdagangan di Selat Melaka
·  Mengawal keselamatan kerajaan
·  Pelabuhan yang baik
·  Kedudukannya yang strategik di Selat Melaka
·  Jadi tempat persinggahan kapalpedagang antara India dan China
·  Di pelabuhannya terdapat hasil dan barangan untuk perdagangan antarabangsa
·  Barangan dibekalkan oleh kawasan pemerintahannya
·  Wilayah takluknya
·  mampu menghasilkan kapal besar
·  Berperanan sebagai kuasa maritime utama di Asia Tenggara

Faktor yang mempengaruhi perkembangan pelabuhan Kedah Tua
·  Terdapatnya Gunung Jerai
·  Menjadi panduan kapal pedagangan yang keluar masuk
·  Terutama pada waktu malam melalui nyalaan api
·  Kedudukan yang strategik di laluan Selat Melaka
·  Terlindung daripada tiupan angin monson Barat daya/ timur laut
·  Adanya kemudahan menyimpan barang dagangan
·  Kekayaan hasil hutan spt dammar / rotan
·  Sumber bumi spt timah
·  Barang dagangan yang diperoleh dari luar spt kan kapas/ sutera /teh/ tembikar/ kaca dan manik

Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan bidang maritime di negara kita.
·  Membina pelabuhan
·  Menurunkan cukai
·  Menyediakan kemudahan moden
·  Membina pusat perdagangan
·  Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing

Tema 8: Tamadun Islam

Sifat keperibadian yang dimiliki oleh Khalifah Uthman bin Affan.
·  Hartawan yang dermawan
·  Bersifat lemah lembut
·  Bertolak ansur
·  Sikap simpati yg tinggi terhadap golongan yang memerlukannya

Sumbangan Khalifah Uthman bin Affan kepada kemajuan kerajaan Islam.
·  Meluaskan wilayah Islam hingga ke Afghanistan/Samarkand /Cyprus/Tripoli
·  Mengukuhkan pertahanan
·  Bina angkatan tentera laut pertama
·  Agama Islam tersebar luas
·  Menyelaraskan bacaan al-Quran/Mushaf Uthmani
·  Membina jalan raya
·  Membina jambatan
·  Membina rumah rehat bagi kemudahan pengembara
·  Berusaha meningkatkan ekonomi
·  Mengukuhkan peranan baitulmal
·  Gunakan sumber baitulmal untuk bayai pembangunan Negara
·  Memperkuatkan tentera laut Islam
·  Membeli peralatan senjata/ kapal
·  Jizyah yang dikenakan kpd penduduk bukan Islam dikekalkan.

Nyatakan latar belakang Saidina Ali bin Abu Talib.
·  Keturunan Bani Hashim
·  Sepupu nabi Muhammad saw
·  Memeluk Islam ketika berusia 10 tahun/kanak-kanak
·  Berani
·  Bersifat kepahlawanan
·  Berwatak tegas
·  Berpengetahuan luas dalam perundangan Islam
·  Mempunyai kepakaran dalam selok belok hukum
·  Cintakan kedamaian/ keharmonian

Bukti Khalifah Ali bin Abu Talib berusaha kekalkan kestabilan dan keharmonian negara.
·  Sanggup hentikan Perang Siffin walaupun hampir mencapai kemenangan
·  Sanggup berunding pihak lawan yang ingin berdamai
·  Tidak mengabaikan pertahanan Negara
·  Membina markas tentera di Parsi
·  Membina markas tentera di sempadan Syria
·  Meneruskan kutipan jizyah

Pada pendapat anda, mengapa Islam menekankan konsep syura dalam pemilihan pemimpin?
·  Menjamin bakal pentadbir yang tepat
·  Memilih pemimpin yang benar-benar layak
·  Memastikan pemimpin yang berhemah
·  Pemimpin yang sentiasa berusaha memajukan umat
·  Pemimpin yang sentiasa berusaha memajukan Negara
·  Memilih pemimpin yang cemerlang dalam pentadbiran
·  Memastikan kelancaran pentadbiran
·  Pemimpin yang mampu membawa kebahagian dunia akhirat

Suku Arab yang menandatangani perjanjian tersebut.
·  Aus
·  Khazraj

Isi perjanjian  Aqabah pertama
·  Beriman dengan Allah dan Rasul
·  Membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.
·  Tidak melakukan amalan jahiliah
·  Tidak mencuri
·  Tidak minum arak
·  Tidak membunuh bayi perempuan

Isi perjanjian Aqabah  Kedua
·  Suku Aus dan Khazraj memeluk Islam
·  Menjemput Nabi  dan orang Islam Makkah berhijrah ke Madinah
·  Kukuh taat setia kepada Nabi Muhammad s.aw.
·  Sediakan tempat tinggal kepada Nabi  dan orang Islam
·  Jamin keselamatan Nabi Muhammad dan orang Islam
·  Bersedia pertahan Islam

Kesan daripada perjanjian tersebut.
·  Mendorong kejayaan hijrah Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah
·  Orang Islam Makkah mendapat bantuan orang Arab Madinah
·  Strategi penyebaran yang lebih luas / lebih aman
·  Penyebaran Islam di Madinah / seluruh Tanah Arab
·  Pembentukan masyarakat Islam yang kuat / sebuah ummah
·  Menyatukan masyarakat Madinah / perpaduan
·  Kelahiran sebuah negara Islam pertama di dunia

Pada pendapat anda, apakah iktibar yang boleh diperoleh daripada peristiwa perjanjian  tersebut?
·  Kita perlu sentiasa amalkan sikap tolong-menolong/bekerjasama
·  Pentingnya pengorbanan untuk mencapai kejayaan
·  Menepati janji
·  Kesetiaan kepada pemimpin
·  Mementingkan sikap berdisiplin
·  Mewujudkan persefahaman
·  Keikhlasan
·  Semangat setia kawan
·  Bersifat terbuka
·  Berdiplomasi /tolak ansur

Hujah menolak pendapat Orientalis Barat ttg hijrah
·  Konsep hijrah dalam Islam berbeza dengan hijrah Barat
·  Jemputan orang Arab Madinah dlm Perjanjian Aqabah
·  Ketibaan orang Islam disambut meriah
·  Orang Islam diberi tempat tinggal
·  Dijamin keselamatan oleh orang Arab Madinah
·  Nabi dilantik sebagai pemimpin
·  Baginda Islam Makkah tidak dianggap pelarian
·  Penghijrahan Nabi lebih kepada strategi penyebaran dakwah

Faktor mendorong Nabi dan orang Islam berhijrah ke Madinah
·  Perintah Allah menerusi wahyu menerusi surah al-Amar
·  Meneruskan penyebran Islam
·  Ancaman orang Arab Quraisy jejaskan aktivit sebar Islam
·  Jemputan orang Arab Madinah
·  Strategi Nabi Muhamma s.a.w
·  Suasana aman di tempat baru mudah sampai dakwah
·  Bolehkan sebuah masyarakat Islam bersatu-padu dibentuk
·  Orang Arab Madinah perlukan pemimpin spt Nabi Muhammad
·  Mendamaikan masyarakat Madinah yang bersengketa

Pada pendapat anda, bagaimanakah konsep hijrah dapat diamalkan dalam kehidupan seorang pelajar
·  Dari bersifat negatif kepada positif
·  Dari pemalas kepada rajin
·  Berusaha mencari ilmu pengetahuan
·  Mengamalkan strategi dalam pembelajaran

Sebab pembukaan semula kota Makkah
·  Tempat  kelahiran Nabi Muhamad s.a.w
·  Tempat lahirnya agama Islam
·  Pihak Arab Quraisy langgar Perjanjian Hudaibiyah
·  Pihak Arab Quraisy tidak hormati hak kebebasan yg dipersetujui bersama
·  Pihak Arab Quraish bunuh Bani Khuza’ah yang berpihak kepada Islam
·  Strategi jangka panjang bagi meneruskan penyebaran islam
·  Kedudukan kerajaan Islam Madinah menjadi lebih mantap

Faktor membawa kejayaan pembukaan semula kota Mekah.
·  Strategi peperangan yang berkesan
·  Semangat ketakwaan dan keyakinan tentera  Islam
·  Orang Islam tidak mendapat apa-apa rintangan yang besar
·  Pengislaman Abu Sufian / Abbas
·  Orang Arab Quraisy yang lain turut peluk Islam
·  Nabi beri jaminan keselamatan kpd orang Arab Quraisy yg terkepung

Kepentingan pembukaan  semula kota Mekah kepada Islam
·  Mewujudkan perpaduan  pelbagai kaum di Makkah
·  Menunjukkan sifat pemaaf / tidak membalas dendam Nabi Muhamad s.a.w
·  Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliyah
·  Agama menyembah berhala dihapuskan
·  Masyarkat Islam mula mendalami ilmu pengetahuan Islam
·  Kota Makkah menjadi kota suci umat Islam
·  Membuktikan negara Islam Madinah begitu kukuh
·  Pembuka jalan kepada penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
·  Dakwah Islam tersebar secara aman
·  Agama Islam dipeluk secara sukarela
·  Mewujudkan pemerintahan Islam yang kuat
·  Makkah menjadi wilayah Islam

Pada pendapat anda , mengapakah  keamanan dan kesejahteraan negara  perlu dikekalkan ?
·  Mewujudkan kehidupan harmoni
·  Menjamin keselamatan
·  Mengelakkan penjajahan
·  Memajukan ekonomi negara
·  Menarik pelabur asing
·  Mengekalkan kestabilan politik

Pemerintah pada zaman kegemilangan kerajaan Bani Abbasiyah
·  Khalifah Harun al-Rasyid
·  Khalifah al-Makmun

Peranan kota Baghdad sebagai pusat perkembangan ilmu?
·  Dibina baitulhikmah/institusi keilmuan
·  Pusat kegiatan penterjemahan pelbagai karya
·  Pusat kegiatan penulisan pelbagai bidang ilmu
·  Melahirkan ramai cendekiawan Islam

Peranan Baitulhikmah sebagai institusi keilmuan yang penting.
·  Sebuah institusi keilmuan
·  Penterjemahan karya falsafah
·  Penterjemahan karya sains
·  Penterjemahan yang lebih sistematik
·  Penterjemah bekerja secara berkumpulan
·  Diawasi oleh seorang penyelaras

Kegiatan penulisan zaman Abbasiyah mengikut tiga tahap iaitu:
·  Mencatatkan segala idea
·  Percakapan
·  Mengumpulkan idea yang serupa
·  Kumpulkan hadis Nabi Muhammad s.a.w ke dalam sebuah buku
·  Mengarang

Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan ini  berjaya muncul sebagai pusat intelektual di dunia?
·  Terdapat institusi keilmuan/baitulhikmah/pusat pengajian tinggi
·  Pesatnya kegiatan penterjemahan
·  Penglibatan golongan ulama
·  Lahirnya ramai cendekiawan
·  Orang Islam kuasai bahasa asing/Yunani/Sanskrit/Suriani
·  Orang Islam cipta/buat pembaharuan dalam karya yg diterjemah
·  Pesatnya kegiatan penyelidikan
·  Sikap keterbukaan orang Islam menimba ilmu
·  Kebijaksanaan pemimpin/khalifah

Pada pandangan anda, bagaimanakah Malaysia boleh menjadi pusat kecemerlangan ilmu di persada dunia?
·  Mengambil lebih ramai pelajar luar negara
·  Melahirkan ramai cendekiawan tempatan
·  Memajukan bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D)
·  Menaiktaraf universiti di negara ini
·  Menyediakan pelbagai kursus yang relevan
·  Menaiktaraf tenaga pengajar institusi pengajian tinggi
·  Menggalakkan program pertukaran pelajar
·  Memajukan program penterjemahan
·  Memajukan program penulisan karya-karya/buku baru
·  Menganjurkan program pendidikan antarabangsa
·  Mencapai kualiti pendidikan setanding negara maju
·  Anjurkan banyak seminar/konvensyen berkaitan ilmu bertaraf antara bangsa
·  Memajukan prasarana pendidikan bertaraf dunia

Pengaruh Islam dalam sistem pentadbiran  di Tanah Melayu
·  Memperkenalkan institusi kesultanan
·  Berasaskan pemerintahan Islam
·  Ubah kedudukan dan corak institusi raja di Tanah Melayu
·  Istilah bagi Sultan, Zillullah fil-alam dan Zillullah fil-ardh
·  Sultan dianggap bayangan Allah di muka bumi
·  Gelaran sultan digunakan dalam institusi raja
·  Gelaran Khalifatul Mukminin /Pemimpin bagi orang mukmin
·  Nasab keturunan rujuk kpd tokoh Islam / spt Iskandar Zulkarnain
·  Wujud institusi kesultanan
·  Institusi kesultanan kekal sebagai institusi warisan
·  Institusi kesultanan berpegang kepada konsep daulat
·  Sultan sebagai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan
·  Pentadbiran sultan dibantu oleh lapisan pembesar
·  Ulama/ mufti  menjadi penasihat kepada sultan
·  Wujud pegawai petugas seperti kadi / khatib/ bilal/ pemungut zakat/ penyelia baitulmal/ penjaga harta wakaf
·  Islam dijadikan agama rasmi
·  Unsur Islam digunakan pada nama negeri
·  Nama raja juga menggunakan namaIslam
·  Undang-undang syariah diperkenalkan

Cara raja kukuhkan kedudukan baginda dalam pemerintahan
·  Berpegang kepada konsep daulat
·  Seseorang raja mempunyai kuasa tertentu
·  bolehkan sesiapa yang mengingkarinya dianggap derhaka
·  Rakyat yang menderhaka akan menerima akibat / tulah
·  Menjadi pengikat antara golongan rakyat dan pemerintah
·  Dipegang sebagai sesuatu yang dipercayai kebenarannya
·  Mengangkat kedudukan sultan  ke tahap yang tinggi
·  Timbulkan penghormatan rakyat terhadap institusi sultan
·  Pelbagai adat istiadat diwujudkan
·  Cara berpakaian
·  Jenis pakaian
·  Bahasa dan pengucapan/ bahasa istana
·  Tingkahlaku
·  Istiadat Pertabalan
·  Nobat

Sebagai seorang rakyat Malaysia, mengapakah kita perlu mempertahankan sistem beraja di negara kita?
·  Raja merupakan Ketua negara
·  Raja lambang kedaulatan negara
·  Warisan turun temurun sejak Kesultanan Melayu Melaka
·  Lambang keamanan / keharmonian rakyat
·  Lambang perpaduan/ penyatuan masyarakat pelbilang kaum
·  Pelindung bagi semua rakyat Malaysia
·  Pelindung orang-orang Melayu / bumiputera
·  Jaga hak  keistimewaan penduduk Melayu/ Sabah / Sarawak
·  Memastikan keadilan dilaksanakan
·  Melicinkan pentadbiran

Pengaruh Islam dalam pelantikan dan pertabalan raja
·  Diadakan lafaz ikrar
·  Menyerupai proses baiah dalam Islam
·  Pengganti sultan dilantik sebelum istiadat pemakaman
·  Menyamai peraturan zaman Bani Umaiyah

Cara Islam dapat jamin kesejahteraan hidup bermasyarakat
·  Hubungan rapat antara individu
·  Pertalian kekeluargaan yang rapat
·  Ibu bapa /orang lebih tua dihormati
·  Jiran dianggap keluarga
·  Panggilan tertentu untuk yang lebih tua dalam keluarga
·  Tidak boleh memanggil menggunakan nama sahaja
·  Orang muda bercakap dengan suara rendah dengan orang tua
·  Tetamu dilayan dengan hormat/dihormati
·  Tetamu dihidangkan minuman/makanan
·  Menziarah mesti beri salam
·  Tuan rumah wajib menjawab salam
·  Tetamu dan tuan rumah bersalam-salaman
·  Kanak-kanak cium tangan orang lebih tua ketika bersalam
·  Mengamalkan gotong-royong
·  Mengamalkan perpaduan

Apakah usaha yang boleh dilakukan supaya nilai hidup yang dibawa  Islam  terus diamalkan dalam kalangan masyarakat di Malaysia?
·  Melalui kempen
·  Melalui didikan ibu bapa
·  Melalui aktiviti sekolah/persatuan
·  Pihak media massa memperbanyak program berkaitan
·  Peranan sesebuah keluarga menghidupkan budaya ini
·  Generasi muda mesti mempunyai jati diri yang kukuh
·  Generasi muda mesti berbangga/tidak malu amalkan budaya ini
·  Peranan pemimpin

Cara  masyarakat Melayu tradisional laksanakan pendidikan tidak formal
·  Pendidikan awal/ asuhan dalam institusi keluarga
·  Penekanan kepada pengajaran nilai-nilai moral
·  Pembelajaran melalui pendengaran/penglihatan/pemerhatian
·  Ibu bapa ajar kemahiran menerusi pemerhatian dan latihan
·  Dalam bidang pertanian/perikanan/kraf tangan/pertukangan
·  Ibu bapa ajar hal-hal berhubung agama /kelakuan/ adat resam/ sikap bersopan santun /cara berkawan / jaga maruah
·  Pembelajaran  dibuat melalui cerita lisan / binatang/ jenaka
·  Kanak-kanak pelajari pantang larang  / adat istiadat  melalui pergaulan sosial
·  Kanak-kanak dinasihatkan tunduk/hulur tangan apabila lalu di hadapan orang
·  menerusi pantun/ peribahasa / teka teki
·  Pepatah Siakap senohong gelama ikan duri,bercakap bohong lama-lama mencuri
·  memberi teladan dan pengajaran

Sistem pendidikan formal dalam masyarakat Melayu tradisional 
·  Sistem pendidikan yang berkaitan dengan keagamaan dijalankan secara langsung / melalui perantaraan institusi  seperti di istana/ masjid/ rumah/ surau/ madrasah/ pondok
·  Semua golongan terlibat tidak terhad kepada golongan atasan sahaja
·  Pendidikan di rumah beri penekanan kpd pengajaran al-Quran
·  dilakukan di rumah guru al-Quran/ tok guru
·  murid terdiri dpd kanak-kanak berumur tujuh hingga 15 tahun
·  Istana sebagai pusat pendidikan dan ilmu pengetahuan
·  ramai ulama dan pendakwah asing menetap di Melaka
·  Istana tempat belajar tasawuf
·  kitab al-Dur al-Manzum sebuah kitab tasawuf karangan Maulana Abu Bakar telah diarak hingga ke balairong Melaka
·  istana juga menjadi tempat menyimpan buku hikayat
·  Pendidikan di masjid / surau jadi pusat perkumpulan / pertemuan masyarakat / tempat kembangkan ilmu-ilmu Islam
·  kanak diajar lebih formal / fikah/ tajwid/ cara bacaan dalam sembahyang/ pusat pengajian orang dewasa
·  Pendidikan di pondok tekankan ilmu keagamaan
·  sediakan pelajar sebagai guru agama/ berkhidmat dgn masyarakat
·  pengajiannya tersusun  / tiada batasan waktu pelajar
·  mengambil masa yang panjang untuk tamat pengajian
·  Sistem madrasah pelajarannya berdasarkan sukatan pelajaran
·  dilaksanakan secara kelas
·  pendidikan ikut tahap / tahap permulaan/ tahap pertengahan
·  pendidikan ada pengkhususan diawasi mudir / guru besar diselia oleh sebuah lembaga/ jawatankuasa kewangan

Andaikan anda seorang pemimpin negara, apakah langkah  yang akan diambil untuk melahirkan masyarakat berilmu ?
·  Membina banyak sekolah
·  Memastikan semua pelajar berpeluang belajar
·  Beri bantuan kpd pelajar yang tidak mampu teruskan pelajaran
·  Menyediakan kemudahan sistem maklumat / ICT 
·  Meluaskan penggunaan jalur lebar
·  Membekalkan komputer kepada sekolah
·  Membanyakkan institusi pengajian tinggi                        

Pada pandangan anda, apakah kepentingan bidang pendidikan untuk kegemilangan Negara dan bangsa Malaysia?
·  Melahirkan manusia berakhlak mulia
·  Melahirkan warganegara yang mematuhi undang-undang
·  Mengukuhkan semangat patriotisme rakyat
·  Mengukuhkan perpaduan antara kaum
·  Meningkatkan taraf hidup penduduk
·  Meningkatkan bilangan pekerja mahir
·  Memajukan ekonomi Negara
·  Memajukan teknologi canggih/inovasi
·  Menguasai ilmu pengetahuan

Ciri-ciri mata wang tmah pada zaman Melaka
·  Berbentuk bulat
·  Berat 1 kati 8 tahil
·  Nama sultan memerintah dicatat pada mata wang
·  Tarikh Islam dicatat pada mata wang

Peraturan-peraturan cukai yang dikenakan pada zaman Melaka
·  Pedagang diwajib bayar cukai barang yang didagang
·  Cukai asas ialah cukai tetap / import
·  Jumlah cukai ditentukan pemerintah
·  Pedagang Arab/Ceylon/India/Siam/Pegu dikenakan cukai 6 %
·  Pedagang Jepun / China cukai 5%
·  Beras dan makanan tidak dikenakan cukai
·  Urusan jual beli di bazar selepas cukai dibayar
·  Orang asing dari Kepulauan Melayu kena cukaidiraja 3%
·  Orang asing lain kena cukai diraja 6%

Pada pendapat anda, apakah langkah yang boleh dilakukan kerajaan menjadikan Negara ini sebagai pelabuhan utama dunia
·  Bina institus pelaut
·  Penambahan kemudahan pelabuhan
·  Kemudahan baik pulih kapal
·  Sediakan pusat kemahiran
·  Sediakan kursus perkapalan di university
·  Memajukan sektor perikanan
·  Jalankan penyelidikan dan pembangunan

Tema 9 : Tamadun Eropah Perkembangan dan Kesannya

Maksudkan Zaman Gelap
·  Zaman kemunduran Eropah
·  kemerosotan dalam bidang keilmuan
·  Mundur dalam  perdagangan
·  Mundur dalam  kehidupan bandar / perbandaran
·  pentadbiran yang lemah
·  ekonomi yang lembap
·  dikongkong gereja

·  Ciri Zaman Gelap di Eropah
·  kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan , perdagangan,  dan kehidupan di bandar
·  Pentadbiran pusat yang lemah
·  Kemunculan golongan baron (tuan tanah) yang berpengaruh
·  Kelembapan dalam bidang ilmu pengetahuan
·  Kegiatan ekonomi yang terhad
·  Sifat gereja yang mengongkong
·  Kemunculan sistem feudal
·  Kehidupan kacau bilau / peperangan /
·  petani mencari perlindungan daripada tuan-tuan tanah

Kedudukan gereja dalam masyarakat Eropah  pada Zaman Gelap
·  gereja amat berkuasa
·  gereja memiliki hartanah yang banyak
·  kegiatan gereja berfokuskan kegiatan amalan agama
·  berfokus kepada pembelajaran keakhiratan sahaja
·  gereja mengongkong kehidupan masyarakat

Sebab zaman pertengahan kegiatan perdagangan tidak meluas
·  Aktiviti perdagangan diganggu orang gasar seperti Viking dan Magyar
·  Kawasan Mediterranean dikuasai oleh orang-orang Islam
·  Memberi tumpuan kepada kegiatan pertanian
·  Kegiatan perdagangan terhad kpd perniagaan barangan pertanian
·  Aktiviti perniagaan dikendalikan menerusi sistem barter
·  Penggunaan mata wang amat terhad
·  Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh

Persamaan sistem feudalisme di Eropah sama dengan feudalisme Kesultanan  Melayu Melaka?              
·  Terdpt golongan pemerintah (raja)& golongan diperintah (rakyat)
·  Raja memiliki tanah secara mutlak
·  Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
·  Raja kurnia tanah kepada pembesar untuk ditadbir
·  Pembesar mendapat naungan / perlindungan daripada raja
·  Pembesar beri khidmat tenaga dan cukai kepada Raja
·  Golongan hamba beri khidmat tenaga kepada golongan pembesar

Peraturan  pemilikan  tanah  sebelum kedatangan British
·  Pemilikan dan penggunaan tanah bukan persoalan utama
·  Kawasan tanah luas
·  Kepadatan penduduk rendah
·  Segala urusan tanah / bayaran cukai/ aktiviti ekonomi mestilah dapat kebenaran pembesar Melayu
·  Tanah merupakan sumber ekonomi
·   Tanah tunggak kuasa politik
·   Tanah cermikan kedudukan sosial pembesar Melayu
·  Tanah akan jadi milik seseorang yg teroka/ kerjakan tanah tersebut.
·  Tanah tersebut boleh diwarisi oleh generasi yang terkemudian.


Sebab British perkenalkan  peraturan tanah  di Tanah  Melayu
·  Sistem pemilikan tanah orang Melayu tak sesuai  dengan sistem tanah di Barat.
·  Sistem tanah tersebut tiada rekod dan catatan
·  Tiada bukti untuk sahkan hak tanah tersebut
·  Untuk mudahkan urusan pentadbiran / urusan  cukai / urusniaga
·  Tanah  boleh dicagar  bagi dapatkan modal
·  Pemilikan  tanah jadi tunjang  dalam sistem ekonomi penjajah
·  Sistem ini mudahkan pentadbiran
·  Sistem ini wujudkan pembangunan ekonomi

Dasar British dlm sistem pemilikan/penggunaan tanah di T.Melayu
·  Wujud rekod bertulis untuk mengesahkan hak pemilikan
·  Undang-undang tanah berkonsepkan Barat
·  British bahagikan tanah mengikut kegunaan/nilai komersial
·  Ada kategori tanah seperti tanah ladang/peribumi/lombong
·  Tanah dikenakan cukai mengikut jenis tanah
·  Untuk usahakan tanah mesti buat permohonan di pejabat tanah
·  Untuk kutip sumber hutan mesti dapat kebenaran Pejabat Tanah
·  Residen berkuasa memberikan konsesi tanah kepada pemodal
·  British juga perkenalkan Akta Tanah Simpanan Melayu 1913
·  Residen berkuasa isytihar mana-mana tanah orang Melayu sebg TSM
·  TSM tidak boleh dijual/dipajakgadai/ditukar milik dgn bukan Melayu
·  TSM tidak boleh ditanam tanaman komersial
·  Kebanyakan TSM tidak subur

Sebab British perkenal Enakmen Tanah Padi 1917
·  Mahu kekalkan Melayu sebagai petani
·  Larang tanam getah di kawasan penanaman padi
·  Kurangkan jumlah pekebun kecil Melayu dalm penanaman getah
·  Elakkan pergantungan beras yang diimport
·  Bekalan/mport beras dari luar negara tidak sentiasa terjamin
·  Tanah Melayu pernah alami kekurangan beras apabila
·  Myanmar menghadapi kekurangan pengeluaran
·  British mengutamakan ekonomi mereka
·  British mengutamakan ekonomi peladang besar/komprador

Pada pengetahuan sejarah anda, apakah kesan dasar kerajaan British terhadap orang Melayu?
·  Terpaksa membayar cukai
·  Tidak bebas mengusahakan/memiliki tanah
·  terdedah dengan ekonomi wang
·  terpaksa bergantung dengan orang tengah untuk pinjam wang
·  Terpaksa jual tanah untuk melangsaikan hutang
·  kekal miskin/sebagai petani
·  Pekebun kecil Melayu terpinggir dpd aliran/kemajuan ekonomi
·  tidak berpeluang terlibat dengan ekonomi moden
·  gagal bersaing dalam ekonomi
·  Dasar tanah British menyulitkan orang Melayu

Sebagai seorang rakyat  Malaysia, mengapa kita perlu memper-tahankan hak milik tanah yang kita miliki daripada terlepas ke tangan orang asing?
·  Tanah merupakan sumber ekonomi negara
·  Kekalkan kedaulatan Negara
·  Jamin kekayaan sama rata
·  Kekalkan hak warisan bangsa

Perkembangan mata wang di Tanah Melayu sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka hingga awal kurun ke-20.
·  semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah
·  jenis mata wang emas / perak / timah dikeluarkan
·  mata wang telah melicinkan urusan perdagangan 
·  mata wang timah berbentuk bulat
·  mata wang timah itu seberat satu kati lapan tahil 
·  nama sultan / tarikh Islam dicatat pada mata wang 
·  mata wang asing juga digunakan
·  mata wang asing boleh ditukar dengan mata wang tempatan  spt mata wang Pasai / Hormuz / Cambay
·  terdapat pelbagai jenis mata wang primitif
·  Dinar emas / kijang di Kelantan
·  wang emas / kupang emas di Terengganu.
·  jongkong tampang di Pahang
·  wang timah / wang katun / wang emas/kupang emas di Johor 
·  wang timah ayam jantan di atas cincin / wang emas di Kedah
·  pada masa ini pedagang Eropah menggunakan wang perak
·  pedagang India / China / Arab menggunakan wang emas
·  Mata wang Eropah  spt mata wang perak Sepanyol
·  mata wang ini bertahan selama 300 tahun
·  digunakan di Negeri-Negeri Melayu / Negeri Selat dikeluarkan oleh Lembaga Pesuruhjaya Wang yang ditubuhkan pada 1897
·  wang dikeluarkan bagi negeri-negeri Selat di bawah Ordinan X III 
·  wang kertas , hanya mata wang kertas sahaja yg sah digunakan 
·  untuk perdagangan di Negeri-Negeri Selat

Peranan institusi kewangan sehingga awal abad ke-20 di TMelayu
·  Sediakan kemudahan pinjaman kepada pelabur
·  Majukan dan pesatkan lagi industri getah dan bijih timah
·  Perkenal sistem kewangan moden yg berorientasikan keuntungan
·  Memperkenalkan kadar faedah yang tinggi
·  Dana dari luar disalurkan terus ke TMelayu dgn lebih mudah/cepat
·  Bank sebagai agen pembayar kepada pengimport dan pengeksport
·  Jadikan urusan perniagaan antarabangsa bertambah licin
·  Pedagang tempatan boleh mendapatkan perkhidmatan bank Eropah melalui orang tengah (komprador).
·  Komprador menjadi penaja kepada peminjam
·  Operasi bank dipantau oleh pihak pemerintah agar dapat  menjana perkembangan sektor ekonomi negara


TINGKATAN 5

Tema 10: Nasionalisme

Ciri-ciri umum Birokrasi Barat
·  Penubuhan kerajaan pusat
·  Menyatukan wilayah-wilayah di tanah jajahan
·  Perlantikan Gabenor Jeneral sebagaiketua pentadbir
·  Pentadbiran melalui biro / jabatan
·  Pelantikan pegawai Barat sebagai ketua biro
·  Pengenalan undang-undang Barat

Perubahan pengenalan birokrasi Barat di A.Tenggara.
·  pengenalan sistem pentadbiran berpusat
·  perlantikan gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir
·  pelaksanaan pentadbiran melalui biro
·  pegawai Barat sebagai ketua biro
·  pengenalan undang-undang Barat
·  Di Filipina daerah-daerah kecil / barangay disatukan
·  peringkat pentadbiran tempatan perkenal Sistem Encomienda
·  diketuai oleh Encomiendaro
·  Menjaga keamanan
·  Mengkristian penduduk
·  Mengutip cukai
·  Dibenci penduduk Filipina
·  Mengenakan cukai yang tinggi
·  Kerahan tenaga kepada rakyat
·  Di Indonesia pentadbiran terbahagi kepada dua
·  iaitu pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan
·  Pentabiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral
·  Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda
·  penubuhan jabatan-jabatan: Jabatan Pelajaran / Jabatan Pertanian
·  Penubuhan Dewan Tempatan  yang berfungsi sebagai penasihat  pentadbiran Belanda
·  Penubuhan Volksraad /Majlis Rakyat ke arah berkerajaan sendiri
·  Hasil desakan Sarekat Islam
·  Di Burma diperkenalkan Akta Kampung Ulu Burma dan Akta Perkampungan Burma
·  penubuhan Majlis Perundangan dan jabatan di Burma seperti Jabatan perhutanan/ jabatan kesihatan/ jabatan pelajaran
·  Di Indochina, pentadbiran diketuai oleh Gabenor Jeneral yang bertanggungjawab terus kpd Kementerian Tanah Jajahan di Paris
·  Perancis menubuhkan Union Indochinoise
·  rang undang-undang di Indochina diluluskan Parlimen Perancis
·  Di Tanah Melayu, Pulau Pinang, Melaka dan Singapura disatukan di bawah negeri-negeri Selat
·  diketuai oleh seorang Gabenor Jeneral
·  dibantu oleh residen kaunselor
·  pentadbiran peringkat kampung dikekal/ diketuai oleh penghulu
·  Negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang disatukan di bawah Negeri-negeri Melayu Bersekutu
·  diperkenalkan Sistem Residen
·  Kedah, Terengganu, Kelantan, Perlis dan Johor dijadikan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
·  Sistem Penasihat diperkenalkan
·  Pengenalan Sistem kutipan cukai
·  pembahagian negeri kepada beberapa daerah
·  penubuhan balai polis
·  Di Thailand birokrasi Barat diperkenal sendiri oleh Raja Chulalongkorn dan Raja Mongkut
·  Perlantikan pegawai-pegawai Barat mengetuai jabatan-jabatan kerajaan dan melatih pegawai tempatan
·  Pegawai Britain dilantik Penasihat Kewangan dan pelabuhan
·  Penasihat kastam dan ketenteraan dari Amerika dan Perancis
·  memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah/ Majlis Mesyuarat Tertinggi / Kabinet Menteri
·  Juru audit dari Britain dilantik dalam perbendaharaan negara

Kesan Sistem birokrasi Barat di negara:
i. Burma
·   Dinasti Konbaung berakhir
·  Institusi raja tersingkir
·  Jawatan pembesar tradisional pada peringkat pusat terhapus
·  Pesuruhjaya Tinggi British jadi pemerintah tertinggi Burma
·  British perkenalkan Akta Kampung Ulu Burma
·  British perkenalkan Akta Perkampungan Burma
·  Sistem pentadbiran tradisional juga lenyap
·  Pentadbiran daerah diambil alih  Myo-ok (pegawai bandaran)
·  Sistem undang-undang Barat diperkenalkan
·  Pengaruh golongan agama merosot
·  Raja penaung sami Buddha diambil alih undang-undang Barat
·  Majlis Perundangan telah diperkenalkan
·  Beberapa jabatan ditubuhkan
·  Jabatan Perhutanan/Jabatan Kesihatan/Jabatan Pelajaran

ii. Indochina
·  Pentadbiran di Indochina diketuai oleh seorang Gabenor Jeneral
·  Gabenor Jeneral bert/jawab kpd Kementerian Tanah Jajahan Paris
·  Leftenan Jeneral pemerintah di peringkat wilayah jajahan/naungan
·  Terdapat juga Residen Jeneral
·  Di bawah Residen Jeneral, terdapat Residen Wilayah
·  Perancis juga membentuk kerajaan Pusat
·  Penubuhan Union Indochinoise (Vietnam, Kemboja dan Laos)
·  Semua undang-undang di Indochina diluluskan Parlimen Perancis
·  Pentadbiran kerajaan tempatan tidak dicampuri kerajaan pusat
·  Kerajaan tempatan perlu bayar cukai dan sediakan kerahan tenaga

Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah sistem birokrasi Barat tidak disambut baik oleh penduduk tempatan?
·  Lantik Gabenor Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai pentadbir pusat
·  Hapuskan jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat
·  Raja kehilangan kuasa
·  Mansuhkan fungsi raja sebagai penaung agama
·  Jalankan pentadbiran melalui biro yang diketuai pegawai Barat
·  Memperkenalkan undang-undang Barat
·  Luluskan undang-undang bagi tanah jajahan di negara mereka
·  Memperkenalkan sistem kehakiman Barat
·  Melaksanakan sistem pungutan cukai
·  Memaksa raja menerima penasihat Barat

Kesan pengenalan birokrasi Barat kpd penduduk di Asia Tenggara
·  Kemerosotan pengaruh golongan datu
·  Jawatan pembesar tradisional terhapus/ terjejas
·  Institusi raja tersingkir / terjejas
·  Pengaruh golongan agama merosot
·  Cukai yang tinggi terhadap rakyat
·  Kerahan tenaga kepada rakyat

Kesan pelaksanaan sistem birokrasi Barat terhadap pemerintahan tradisional negara-negara di Asia Tenggara
·  Di Filipina - sistem pemerintahan tradisional merosot
·  pengaruh golongan datu merosot
·  rakyat dikenakan cukai tinggi
·  rakyat juga dikenakan kerahan tenaga
·  agama kristian disebarkan/dianuti penduduk / barangay
·  Di Indonesia peranan raja / pembesar daerah / bupati diambil alih pegawai Barat
·  Penubuhan Dewan Tempatan tetapi tiada kuasa perundangan
·  Rakyat Indonesia dilatih ke arah berkerajaan sendiri
·  Di Burma berakhirnya dinasti Konbaung di Burma
·  Sistem pentadbiran tradisional lenyap
·  pengaruh golongan agama merosot
·  Raja penaung sami Buddha diambil alih undang-undang Barat
·  Di Indochina kemerosotan kuasa golongan Mandarin
·  Pentabiran dikuasai sepenuhnya oleh Perancis
·  Walaupun pentabdbiran tempatan tidak dicampuri kerajaan pusat tetapi mereka perlu membayar cukai
·  Rakyat Indochina juga dikehendaki sediakan kerahan tenaga
·  Di Tanah Melayu, penaklukan Portugis runtuhkan  institusi raja yang dibina sejak Kesultanan Melayu Melaka
·  Pemerintahan Belanda di Melaka, instutusi raja terus terhapus
·  rakyat dibebani dengan pelaksanaan sistem pembayaran cukai
·  kuasa pembesar Melayu terjejas diambil alih pegawai British
·  Walaupun pentadbiran negeri tidak berubah, namun raja hanya berkuasa dalam hal ehwal agama Islam dan adat resam
·  di Thailand muncul golongan baru iaitu pentadbir yang punyai kedudukan dalam birokrasi moden berdasar tahap pendidikan
·  sistem raja berperlembagaan kurangkan pengaruh institusi raja
·  birokrasi Barat berjaya kekalkan kemerdekaan Thailand
·  institusi Raja masih kekal tapi peranannya berkurangan
·  birokrasi Barat mengambilalih peranan raja dan pembesar
·  tercetus gerakan nasionalisme di Asia Tenggara

Pada pendapat anda, mengapakah kuasa Barat memperkenalkan perubahan-perubahan tersebut?
·  untuk menguasai ekonomi tanah jajahan
·  menguasai pentadbiran tanah-tanah jajahan         
·  memudahkan mereka meluaskan pengaruh
·  mengekalkan kuasa /pengaruh politik di tanah jajahan
·  mendapatkan cukai / pendapatan / keuntungan
·  memperoleh buruh yang murah melalui kerahan tenaga
·  sebarkan agama kristian
·  luaskan kawasan takluk / tanah jajahan
·  sebarkan budaya Barat
·  kuasai jabatan-jabatan kerajaan
·  hapuskan kuasa raja dan pembesar
·  mudahkan mereka jalan pentadbiran / melicinkan pentadbiran

Sebab  gerakan  nasionalisme di Thailand berbeza daripada nasionalisme di negara-negara lain di Asia Tenggara ?
·  Tidak bersifat anti penjajah
·  Menentang  kerabat diraja/ raja berkuasa mutlak

Sebab  berlaku gerakan nasionalisme tahap pertama di Thailand
·  Wujud  kegelisahan rakyat Kerabat diraja menguasai  politik
·  Menentang raja berkuasa mutlak
·  Perkembangan  sistem pendidikan Barat
·  Rakyat  terdedah kepada  fahaman liberal
·  Rakyat  terdedah  kepada  fahaman demokrasi
·  Rakyat  terdedah  kepada  sistem raja berperlembagaan
·  Muncul golongan intelek
·  Kelemahan sistem pentadbiran
·   Raja bersikap boros
·  Tnubuh Parti Rakyat oleh Nai Pridi Phnomyong dan Phibul Songgram
·  Melancarkan Revolusi Thai pada tahun 1932
·  Menamatkan sistem raja berkuasa mutlak

Tindakan  Phibul Songram mengatasi masalah tidak puas hati rakyat semasa gerakan nasionalisme tahap kedua
·  Lulus undang-undang sekat  kebebasan / penguasaan ekonomi orang Cina
·  Penduduk pribumi digalak melibatkan diri dalam ekonomi
·  Sekolah Cina dibubarkan
·  Akhbar Cina dibubarkan
·  Jawatan tertinggi kerajaan  hanya untuk penganut agama Buddha
·  Menukar nama Siam  kepada Thailand bermaksud Tanah Bebas
·  Bekerjasama dengan Jepun semasa Perang Dunia Kedua
·  Berjaya mendapat semula wilayah di IndoChina / Tanah Melayu

Berdasarkan pengetahuan sejarah anda , mengapakah Thailand berjaya mengekalkan  kemerdekaannya?   
·   Birokrasi Barat diperkenal Raja Mongkut/Raja Chulalongkorn
·  Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat Barat Untuk mengetuai pelbagai jabatan melatih pegawai tempatan
·  Penasihat kewangan/pelabuhan/polis dari Britain Penasihat kastam dari Amerika Syarikat
·  Penasihat tentera dari Perancis
·  Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah
·  Memperkenalkan Majlis Mesyuarat Tertinggi
·  Memperkenalkan Kabinet Menteri
·  Lantik juruaudit dari Britain berkhidmat dlam  perbendaharaan Negara
·  Sistem Raja Berperlembagaan diperkenalkan menggantikan  sistem raja berkuasa mutlak.
·  Menjalin hubungan baik dengan kuasa Eropah
·  Jalin hubungan baik dengan Jepun semasa Perang Dunia  Kedua

Apakah usaha yang perlu dilakukan bagi menghadapi cabaran mengekalkan Malaysia sebagai negara  berdaulat?
·  Cekal/tabah
·  Tidak berputus asa
·  Berani
·  Bijaksana
·  Berfikiran positif
·  Berdayasaing
·  Menguasai pelbagai ilmu
·  Mempunyai jati diri yang kukuh
·  Berpegang teguh kepada ajaran agama
·  Sentiasa bersatupadu
·  Semangat patriotic/cinta akan negara
·  Berinovasi/kreatif

Sebagai pengerusi Persatuan Sejarah di sekolah, cadangkan aktiviti yang boleh mengukuhkan sistem pemerintahan beraja.
·  Menyemai semangat patriotik dalam kalangan pelajar
·  Menghormati lambang-lambang kebesaran
·  Menghayati Rukun Negara
·  Menganjurkan pertandingan bahas/pidato/syarahan/kuiz/melukis berkaitan Yang di Pertuan Agong dan raja
·  Lawatan ke muzium diraja
·  Mencari maklumat berkaitan melalui internet
·  Menghasilkan buku skrap mengenai institusi raja
·  Menggantung gambar Yang di Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu
·  Meraikan hari keputeraan sultan
·  Kembara Tengku Mahkota dibukukan

Tokoh-tokoh Gerakan Islah
·  Sheikh Tahir Jalaludin
·  Syed Sheikh al-Hadi
·  Dr. Burhanuddin al-Helmy
·  Mohd Yunus Abdul Hamid
·  Haji Abbas b. Mohd Taha
·  Sheikh Mohd Salim al-Kalili

Akhbar dan majalah yang menjadi perantara gerakan Islah
·  Al-Imam / Neracha / Idaran Zaman / Pengasuh / Al-Ikhwan /
·  Saudara / Semangat Islam

Perjuangan / Idea Gerakan Islah
·  Dorong orang Melayu membetulkan pandangan terhadap Islam
·  Sampaikan idea/jana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
·  Gesa ekonomi Melayu dimajukan
·  Gesa pendidikan/sosial Melayu dimajukan
·  Gesa politik Melayu dimajukan
·  Semat sikap kritik penjajah dalam kalangan orang Islam
·  Kritik raja/pembesar Melayu tidak berperanan majukan orang Melayu
·  Menubuhkan madrasah
·  Menjalankan pendidikan Islam meliputi dunia/akhirat
·  Menjalankan pendidikan fardu ain
·  Menjalankan pendidikan Ilmu Hisab
·  Menjalankan pendidikan bahasa Inggeris
·  Memberi peluang pelajar perempuan mendapatkan pendidikan
·   Titikberat pengetahuan sejarah kerana banyak iktibar boleh dipelajari
·   Ketepi adat resam/kepercayaan karut yang boleh halang kemajuan

Halangan-halangan yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka
·  Tentangan oleh Kaum Tua
·  Dapat bergerak dengan baik di Negeri-negeri Selat sahaja
·  Undang-undang yang dikeluarkan oleh Negeri-Negeri Melayu bagi halang pengaruh Kaum Muda
·   Kegiatan dakwah Islam perlu kebenaran sultan
·  Risalah/buku Kaum Muda tidak dibenar masuk ke negeri  Melayu

Sebagai seorang pemimpin persatuan sekolah, bagaimanakah anda menanggani setiap cabaran dihadapi?
·  Tidak berputus asa
·  Berani menghadapi risiko
·  Cekal/tabah
·  Berfikiran positif
·  Rasional
·  Bijaksana
·  Berilmu
·  Bertoleransi

Pada pendapat anda, bagaimanakah idea-idea Kaum Muda dapat memajukan negara kita masa kini?
·  Mengamalkan Islam sebenar iaitu kemajuan lahiriah dan jasmaniah
·  Memajukan ekonomi sehingga menjadi negara maju
·  Memajukan pendidikan dengan penubuhan banyak university
·  Memajukan politik sehingga negara menjadi stabil dan aman
·  Kadar kemiskinan dapat dikurangkan
·  Pengangguran dapat diatasi Negara Malaysia kekal merdeka
·  Institusi raja dikukuhkan dengan konsep raja berperlembagaan
·  Pendemokrasian pendidikan/sekolah kluster/sekolah berprestasi tinggi/sekolah agama

Persatuan Melayu yang telah ditubuhkan di Tanah Melayu
·  Kesatuan Melayu Singapura
·  Persatuan Sahabat Pena Malaya / PASPAM
·  Persatuan Melayu Perak
·  Persatuan Melayu Selangor
·  Persatuan Melayu Negeri Sembilan
·  Persatuan Melayu Pahang
·  Kesatuan Melayu Muda

Isu yang dibincangkan persatuan ketika itu
·  Kemunduran orang Melayu dalam pendidikan
·  Kemunduran orang Melayu dalam ekonomi
·  Isu bahasa / mendaulatkan bahasa Melayu
·  Isu sastera
·  Layanan pilih kasih British kepada anak negeri / orang Melayu
·  Perpaduan di kalangan orang Melayu
·  Kelemahan orang Melayu dalam politik / bela politik bangsa
·  Kebajikan terhadap orang Melayu
·  Penempatan orang Melayu di kawasan bandar
·  Masalah kenegerian

Matlamat perjuangan persatuan Melayu di Sarawak
·  Mengeratkan perpaduan di kalangan orang Melayu
·  Menggalakkan pendidikan
·  Menjaga budaya bangsa
·  Menjaga maruah bangsa
·  Menegak/ mempertahankan agama Islam

Usaha Kesatuan Melayu Muda mencapai matlamat politiknya
·  Bekerjasama dengan Jepun untuk halau British dari Tanah Melayu
·  Jadikan Kesatuan Melayu Muda sebuah badan propaganda Jepun
·  Beli Warta Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti-British
·  Mengelilingi Tanah Melayu untuk mencari sokongan
·  Tubuh cawangan KMM perluaskan propaganda tentang Brtish
·  Tubuh Maahad II Ihya Assyariff di Gunung Semanggol Perak
·  Sedia kader-kader dikenali  tentera semut utk menentang British
·  Minta Jepun beri kemerdekaan kpd TMelayu bersama Indonesia
·  Berusaha ke arah tubuhkan Melayu Raya / Indonesia Raya

Pada pendapat anda, mengapakah orang Melayu pada masa itu digalakkan menubuhkan persatuan.
·  Menggalakkan kesedaran untuk bersatu padu
·  Membela kepentingan orang Melayu dalam semua bidang / politik/ekonomi/sosial
·  Perpaduan untuk menghadapi masalah bersama
·  Orang Melayu akan menjadi bertambah kuat
·  Suara orang Melayu akan didengari oleh British
·  Semangat kenegerian akan diatasi
·  Orang Melayu tidak mudah ditindas
·  Mengukuhkan kuasa politik orang Melayu
·  Kebajikan orang Melayu akan terbela
·  Memupuk semangat kebangsaan
·  Usaha awal kearah kemerdekaan

Tema 11: Pembinaan Negara dan Bangsa

Peranan Suruhanjaya Reid
·  Membincang Perlembagaan yang merdeka                                         
·  Menyusun pelembagaan Persekutun Tanah Melayu                           
·  Merangka sebuah perlembagaan Tanah Melayu yang merdeka           
·  Jadikan beberapa isu sebagai panduan pembentukan PTM 
·  Beri kuasa autonomi kepada kerajaan negeri dalam bidang tertent      
·  Mengambilkira isu kedudukan raja-raja Melayu                                 
·  Menjaga kedudukan dan hak istimewa orang Melayu                         
·  Mewujudkan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu                        
·  Mengadakan rundingan dengan Raja-raja Melayu                              
·  Menerima kerakyatan/ prinsip jus soli                                 
·  Memasukkan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi              
·  Menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi                              
·  Menerima 131 memorandum daripada pelbagai pihak                        
·  Memberi perhatian utama cadangan Parti Perikatan

Kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
·  Sebuah kerajaan Persekutuan dibentuk                                               
·  Kuasa Persekutuan dipisahkan dengan kuasa negeri
·  melalui senarai Persekutuan dan Senarai Negeri                 
·  Institusi Raja jadi Raja berperlembagaan di peringkat negerinegara
·  Tiga jenis kerakyatan diwujudkan
·  Kerakyatan:kuatkuasa undang-undangpermohonan naturalisasi
·  Kerakyatan berasaskan prinsip Jus Soli diterima                 
·  Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan                                  
·  Agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan                  
·  Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan                                        
·  Tanah Simpanan Melayu dikekalkan                                                   
·  Yang Di-pertuan Agong sebagai ketua negara                    
·  Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen                            
·  Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran negeri
·  Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan Exco        

Kepentingan perjanjian PTM 1957
·  Membentuk sebuah kerajaan demokrasi
·  Membentuk kerajaan berkonsep Raja Berperlembagaan
·  Mewujudkan perpaduan antara kaum
·  Keharmonian kaum dapat dicapai tanpa pertumpahan darah
·  Menjadi sebuah negara yang bebas merdeka dan berdaulat
·  Hak mutlak penduduk tempatan tadbir negara ikut acuan sendiri
·  Lahirkan identiti masyarakat merdeka tanpa mengira warna kulit, agama, bahasa dan bangsa
·  Memelihara warisan kaum peribumi
·  Mengiktiraf hak kaum-kaum lain
·  Mewujudkan keadilan sosial dalam masyarakat
·  Memastikan kedudukan agama Islam terpelihara
·  Memastikan hak keistimewaan orang Melayu terpelihara
·  Membolehkan semua rakyat menikmati kekayaan negara

Pada pendapat anda, mengapakah kita mesti menghargai kemerdekaan yang telah kita capai selama ini ?
·  Negara kita bebas daripada belenggu penjajahan                 
·  Mewujudkan keamanan dan kestabilan negara    
·  Membentuk masyarakat yang bersatu-padu                        
·  Menegakkan maruah bangsa dan kedaulatan negara                           
·  Mewujudkan kestabilan politik,ekonomi dan sosial                            
·  Berusaha melahirkan warganegara yang patriotik
·  Menjadi negara berdaulat

Sebagai warganegara Malaysia, bagaimanakah anda dapat mengisi kemerdekaan negara kita?
·  Berusaha sehingga mencapai kejayaan
·  Bertolak ansur dalam politik
·  Mewujudkan kerjasama
·  Bermusyawarah untuk mencapai kata sepakat
·  Sanggup berkorban demi kebaikan bersama
·  Menjaga kedaulatan negara
·  Merealisasikan dasar-dasar kerajaan
·  Menjaga nama baik negara
·  Mempromosikan Malaysia di luar negara
·  Menjayakan konsep 1Malaysia

Cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia
·  Lord Brassey cadang Sabah, Sarawak, Negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat digabungkan
·  Sir Malcolm MacDonald cadang Sarawak, Sabah, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
·  Dato’ Onn (1956) cadang Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamai Malaysia
·  Cadang Sarawak, Sabah, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
·  Cadangan daripada pemimpin Singapura seperti Lim Yew Hock, David Marshall dan Lee Kuan Yew
·  Desak British berunding dengan Tunku Abdul Rahman
·  Gabungkan Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu sahaja
·  Tidak dipersetujui oleh Tunku Abdul Rahman
·  Bimbang berlaku ketidakseimbangan penduduk
·  Akhirnya Tunku Abdul Rahman setuju dengan gagasan Malaysia
·  Umum cadangan gagasan Malaysia di Singapura/Hotel Adelphi
·  Menjamin kedudukan politik yang lebih kukuh

Sebab pembentukan Malaysia pada tahun 1963
·  Masalah keselamatan,
·  Lee Kuan Yew bimbang perkembangan pengaruh Barisan Sosialis
·  BSosialis berhaluan kiri 
·  akan melemahkan Parti Tindakan Rakyat 
·  Gugat rancangan British beri kemerdekaan kepada Singapura
·   Ancaman komunis
·  PTM  berpengalaman lama banteras Parti Komunis Malaya (PKM)
·  Ancaman komunis di Sarawak oleh Clandestine Communist Organization (CCO) 
·  CCO mahu jadikan Sarawak negara komunis
·  Penyertaan Sarawak Sabah dan Singpura jadi benteng kukuh hadapi komunis
·  Penubuhan Malaysia percepat kemerdekaan Sarawak, Sabah , Singapura dan Brunei
·  Pembangunan sosial, ekonomi dan politik dapat dinikmati
·  Proses dekolonisasi British
·  Usul PBB agar tanah jajahan dimerdekakan
·  Jamin kestabilan politik kepada rantau Asia Tenggara
·  British mahu menjamin kepentingan mereka di Singapura  terkawal
·  Faktor Ekonomi
·  Mewujudkan pasaran yang luas
·  Menggalakkan pelaburan/perkembangan pertanian
·  Memanfaatkan keistimewaan/sumber di negeri-negeri terlibat
·  Faktor Sosial
·  Mengimbangkan jumlah pertumbuhan kaum

Langkah ke arah pembentukan Malaysia.
·  Tunku Abdul Rahman melawat ke Sarawak/Sabah/Brunei
·  Terang konsep/tujuan/matlamat penubuhan Malaysia
·  Rundingan antara pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai British dari Sarawak/Sabah/Singapura
·  Tubuh Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK)
·  Peranan terang kpd orang ramai tentang pembentukan Malaysia
·  Kumpul pandangan penduduk
·  Galak kegiatan ke arah pembentukan Malaysia
·  Mesyuarat jawatankuasa telah berlangsung di Jesselton/ Kuching/Kuala Lumpur/Singapura
·  Brunei hantar pemerhati hadiri tiga mesyuarat terakhir JPPK
·  Ahli-ahli JPPK cadang tubuh Suruhanjaya Cobbold
·  Suruhajaya Cobbold  tinjau pendapat rakyat Sabah/Sarawak tentang gagasan Malaysia
·  Buat penilaian
·  Terima memorandum dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan
·  Kemukakan cadangan kepada British
·  Bentuk Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) perinci cadangan dari Suruhanjaya Cobbold
·  Dipengerusi JAK (Lord Landsdowne)/
·  Tun Abdul Razak kunjungi Sabah/Sarawak bagi terangkan penubuhan Malaysia
·  Bermesyuarat sebanyak 24 kali bagi wajarkan tentang kemasukan Sabah/Sarawak ke dalam Persekutuan Malaysia
·  Turut bincangkan hak/kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia
·  Tentangan Indonesia dan Filipina sulitkan proses pembentukan Malaysia
·  Sidang kemuncak  ketua kerajaan ketiga-tiga negara bagi mencari jalan penyelesaian setuju bentuk MAPHILINDO
·  Perwakilan Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dibentuk/ United Nations Malaysia Mission (UNMM)
·  Wakilnya, Lawrence Michaelmore bersama tujuh orang wakil
·  Meninjau sekali lagi pendapat rakyat Sabah/Sarawak
·  Hasilnya, majoriti penduduk Sabah/Sarawak setuju sertai Malaysia
·  Pengisytiharannya pada 16 September 1963

Cadangan yang dikemukakan olah Suruhanjaya Cobbold.
·  Perlembagaan Malaysia yang baru harus berasaskan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
·  Sarawak dan Sabah diberikan kuasa menentukan dasar imigresen
·  Bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaan
·  Jaminan terhadap hak & kedudukan bumiputera Sarawak & Sabah.
·  Pemberian nama Malaysia bagi negara baru yang dibentuk
·  Penentuan tarikh penubuhan Malaysia

Berdasarkan pengetahuan anda, apakah faedah yang diperolehi daripada pembentukan Malaysia?
·  Keluasan negara bertambah
·  Bilangan penduduk bertambah
·  Pertahanan negara kukuh
·  Komunis dapat diatasi
·  Penjajahan asing ditamatkan
·  Memperkayakan budaya negara
·  Meluaskan pasaran negara
·  Negeri kurang maju dapat dibangunkan
·  Mempercepatkan kemerdekaan negeri terlibat.
·  Politik di rantau Asia Tenggara stabil,
·  Halang penyebaran pengaruh komunis di wilayah Borneo,
·  Galak perkembangan industri pertanian.
·  Manfaatkan sumber yang ada di negeri-negeri itu.
·  Kekayaan hasil negara bertambah
·  Kekayaan/ hasil negara dikongsi bersama
·  Imbangkan jumlah kaum di kalangan negeri anggota,
·  Galak pelaburan
·  Galak perkembangan industri pertanian,
·  Wujud kerjasama serantau dalam bidang ekonomi,
·  Sepakat majukan negeri masing-masing demi kepentingan bersama
·  Rakyat nikmati pembangunan ekonomi/ social / politik
·  Perpaduan/  hubungan antara kaum dapat dipupuk
·  Semangat setiakawan antara negeri dapat dipupuk

Reaksi Indonesia terhadap pembentukan Malaysia
·  Bantah pembentukan Malaysia
·  Anggap satu bentuk neokolonialisme yang ancam Indonesia
·  Komunis mempengaruhi Soekarno
·  Isytiharkan Dasar Konfrontasi
·  Guna konsep Ganyang Malaysia
·  Serang kapal nelayan Tanah Melayu
·  Ceroboh ruang udara Malaysia
·  Serang melalui Johor/Sarawak/Sabah
·  Burukkan nama PTM di negara Afro-Asia/Dunia Ketiga

Perkara-perkara daripada Akta Malaysia yang telah dimasukkan ke dalam perlembagaan Malaysia
·  Semua urusan hal ehwal luar tanggungjawab kerajaan Persekutuan
·  Agama Islam agama Persekutuan kecuali Sabah dan Sarawak
·  Agama lain bebas diamalkan
·  B.Melayu bahasa kebangsaan
·  B.Inggeris / bahasa lain boleh digunakan
·  Sabah/ Sarawak/ bahasa rasminya B.Inggeris hingga 10 tahun selepas Hari Malaysia
·  Sabah/ Sarawak diberi kuasa kawal hal ehwal imigresen
·  Sabah/ Sarawak diberi kuasa kawal perkhidmatan awam
·  Sarawak peroleh 24 kerusi / Sabah 16 kerusi / Singapura 15 kerusi
·  Rakyat bumiputera Sabah/ Sarawak diberi taraf sama dengan orang Melayu di PTMelayu

Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah cabaran semasa pembentukan Malaysia berjaya diatasi
·  PTM/British berusaha menjelaskan pembentukan Malaysia
·  Semangat perpaduan dalam kalangan pemimpin
·  Sikap toleransi dalam kalangan pemimpin
·  Pemimpin memberikan kerjasama
·  Pemimpin mempertimbangkan pandangan penduduk yang terlibat
·  Kebijaksanaan pemimpin PTM/TAR tidak menggunakan
·  Kekerasan semasa menghadapi tentangan
·  Menghantar bantahan rasmi mengikut saluran betul/PBB
·  Mengadakan lawatan untuk menjelaskan keadaan
·  Menggunakan cara diplomasi
·  Kerjasama daripada rakyat

Peranan Suruhanjaya Pilihan Raya 
·  Mengendalikan  pilihan raya umum/ pilihan raya kecil
·  Menjamin pilihanraya adil
·  Jamin pilihanraya bebas tanpa tekanan parti pemerintah / pembangkang
·  Menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan raya
·  Menjalankan pendaftaran pemilih

Syarat untuk menjadi calon dalam pilihan raya.
·  Warganegara Malaysia Berumur 21 tahun
·  Bermastautin di Malaysia
·  Sempurna akal Bukan orang yang mufflis
·  Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
·  Tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah
·  Calon boleh bertanding atas nama parti/ calon bebas
·   Calon kemuka kertas penamaan calon pada hari penamaan calon

Kelayakan untuk menjadi seorang  pengundi dalam pilihanraya
·  Mendaftar nama dalam Senarai Daftar Pemilih
·  Berumur 21 tahun
·  Bermastautin di Malaysia / tidak bermastautin
·  Tinggal di mana-mana kawasan dalam pilihan raya Dewan Rakyat / Dewan Undangan Negeri
·  Boleh mengundi dalam sebuah kawasan pilihan raya sahaja
·  Anggota pasukan keselamatan, pelajar di luar negara dan pegawai kerajaan yang bertugas di luar negara mengundi melalui pos asalkan berdaftar sebagai pengundi

Sebagai  seorang warganegara , apakah tanggungjawab anda dalam negara demokrasi berparlimen di negara kita?
·  Menjalin pemuafakatan  dengan kerajaan
·  Mendaftar sebagai pengundi
·  Keluar mengundi
·  Berganding bahu bantu dan sokong kerajaan kekalkan keharmonian
·  Bekerjasama dengan semua kaum
·  Sedia bekorban demi tanah air
·  Cintai negara
·  Perasaan bangga akan Negara

Maksud dengan Wawasan 2020
·  Gagasan negara utk jadi negara maju menjelang tahun 2020.
·  jadikan Malaysia negara industri yang maju dengan acuan sendiri
·  Agar setanding dengan negara maju yang lain.
·  Kemajuan yang hendak dicapai berlandaskan kemajuan bersepadu

Cabaran yang perlu diatasi untuk mencapai Wawasan 2020.
·  Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu.
·  Membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram & berkeyakinan.
·  Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
·  Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
·  Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi.
·  Membina masyarakat yang maju dan saintifik.
·  Mewujudkan masyarakat yang berbudaya peyayang
·  Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya.
·  Memupuk dan membina masyarakat makmur.

Dasar kerajaan untuk mencapai perpaduan negara
·  Perpaduan rakyat /Kestabilan politik / Ketinggian taraf hidup / Kekuhan nilai moral dan etika./ Kekukuhan sistem kerajaan / Ketinggian maruah bangsa/ Semangat yakin diri bangsanya.

Teras untuk jadi negara industri menjelang 2020
·  Dasar Pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Pendidikan Kebangsaan  

Cara menjadikan Wawasan 2020 satu realiti
·  semua sembilan cabaran utama dapat disahut  rakyat Malaysia
·  terlibat dalam pengisian wawasan                                       
·  teruskan kesinambungan perjuangan pemimpin negara terdahulu
·  terus mengekalkan kemajuan negara kita                            

Cadangan-cadangan:
(i) Penyata Razak
·  Penubuhan sekolah umum/ rendah
·  Guna B.Melayu bahasa pengantar
·  Penubuhan sekolah jenis umum / rendah
·  Guna B.Inggeris/ Cina/ Tamil bahasa pengantar
·  Penubuhan sekolah menengah Melayu
·  Guna B.Melayu bahasa pengantar
·  Penubuhan sekolah Inggeris
·  Guna B.Inggeris bahasa pengantar
·  B.Melayu wajib diajar semua sekolah
·  B.Inggeris wajib diajar semua sekolah
·  Pembentuk bangsa bersatu padu
·  Pembentukan satu dasar pendidikan

(ii) Laporan Rahman Talib
·  Sekolah umum jadi sekolah kebangsaan
·  Sekolah jenis umum jadi sekolah jenis kebangsaan
·  Pelajaran percuma kpd pelajar sekolah rendah kerajaan
·  Guna B.Melayu bahasa kebangsaan
·  B.Inggeris bahasa pengantar di sekolah rendah ditukar kpd B.Melayu
·  B.Melayu bahasa pengantar di semua sekolah menengah
·  Pelajaran agama Islam disemua sekolah bantuan penuh kerajaan
·  Yg punyai tidak kurang 15 pelajar Islam
·  B.Cina/ Tamil diajar di sekolah kebangsaan jika terdapat 15 orang pelajar
·  Semua peperiksaan awam dalam bahasa kebangsaan

Langkah memajukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
·  Mengiktiraf bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan /
·  Termaktub dalam perlembagaan /Perkara 152
·  Penubuhan DBP
·  Pelancaran Minggu Bahasa/ Bulan Bahasa
·  Pelancaran slogan Bahasa Jiwa Bangsa
·  Tubuh sekolah menengah guna B.Melayu bahasa pengantar spt di Sek Alam Shah/ Sek Sri Puteri/ Sek Sultan Abdul Halim
·  Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan
·  Semua sekolah Inggeris bahasa pengantar B.Inggeris ditukar kpd B.Melayu
·  Tubuh UKM bukti B.Melayu bahasa ilmu
·  B.Melayu bahasa pengantar di semua sekolah ganti B.Inggeris
·  B.Melayu diguna di mahkamah

Pada pandangan anda, mengapakah bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa kebangsaan.
·  Untuk memartabadkan B.Melayu
·  Jamin perpaduan rakyat
·  Pernah jadi bahasa ‘lingua franca’ di alam Melayu
·  Bahasa rasmi sejak kerajaan Melayu Melaka
·  Bahasa pertuturan orang Melayu
·  Jadi lambang kedaulayan kerajaan Melayu

Kepentingan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
·  Menjadi panduan membentuk identiti negara
·  mengekalkan identiti negara
·  Mengukuhkan perpaduan
·  Memupuk keperibadian kebangsaan
·  Memperkaya kualiti kehidupan
·  Memperkaya aspek kemanusiaan
·  Memperkaya aspek kerohanian
·  Memperkaya aspek pembangunan sosioekonomi

Prinsip utama Dasar Kebudayaan Kebangsaan
·  Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
·  Unsur kebudayaan lain yang sesuai diterima
·  Islam sebagai unsur terpenting

Cara aktiviti sukan dapat pupuk perpaduan kaum
·  Aktiviti sukan tanpa mengira ideologi
·  Aktiviti sukan dapat menyemarakkan semangat patriotik rakyat
·  Aktiviti sukan tidak hadkan penyertaan kpd sesuatu kaum sahaja
·  Aktiviti sukan terbuka kepada sesiapa yang beminat
·  Aktiviti sukan sebagai kokurikulum di sekolah
·  Tubuhkan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah untuk galakkan sukan
·  Menganjurkan Sukan Malaysia (SUKMA)

Tujuan aktiviti sukan digalakkan oleh kerajaan.
·  Mengeratkan hubungan kaum / perpaduan kaum
·  Mewujudkan hubungan antara negeri
·  Menyemarakkan semangat patriotik
·  Tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum
·  Memberi peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
Kepentingan perpaduan kepada masyarakat di negara kita?
·  Mewujudkan keamanan / keharmonian
·  Menghindar  perbalahan/pergaduhan kaum
·  Mewujudkan kestabilan politik
·  Memakmurkan ekonomi
·  Menanam semangat patriotisme
·  Mempertahankan negara daripada ancaman musuh
·  Wujud kehidupan/suasana harmoni dalam kalangan rakyat
·  Dapat membangkitkan rasa cinta akan negara
·  Mengelak daripada penjajahan kuasa asing
·  Memastikan ekonomi negara terus berkembang
·  Dapat menarik kedatangan pelabur asing
·  Akan dihormati oleh negara luar
·  Kemajuan negara akan berterusan/berkembang pesat
·  Wujud kerjasama antara rakyat yang berbilang kaum

Sebagai seorang pelajar, bagaimanakah semangat perpaduan dapat dipupuk melalui aktiviti kokurikulum di sekolah?
·  Menggunakan bahasa kebangsaan semasa berkomunikasi
·  Mengamalkan budaya yang baik
·  Menghormati aktiviti kebudayaan bangsa / kaum lain
·  Mengadakan aktiviti perkhemahan pelbagai kaum 
·  Merancang aktiviti yang boleh disertai pelbagai kaum
·  Menyertai pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh sekolah
·  Menganjurkan aktiviti sukan yang tidak berteraskan kaum

Tema 12: Malaysia di peringkat Antarabangsa

Peranan Malaysia selesaikan beberapa konflik dan masalah di peringkat antarabangsa
·  Menentang dasar apartheid di Afrika Selatan
·  Menyertai pasukan pendamai di bawah PBB di Congo
·  Wakili pasukan pengaman PBB ke Namibia bantu capai kemerdekaan
·  Menghantar pasukan pemerhati sempadan IraIraq/Kampuchea
·  Menghantar pasukan pengaman ke Bosnia
·  Sarankan Benua Antartika jadi warisan dunia/hak milik semua negara
·  Tegas memerangi gejala penyalahgunaan dadah
·  Menyelesaikan konflik politik di Myanmar
·  Memperjuang isu Palestin
·  Mengutuk serangan Amerika Syarikat terhadap Iraq

Manfaat diperoleh Malaysia sebagai anggota beberapa pertubuhan antarabangsa
·  Menerima bantuan pertahanan daripada Komanwel semasa konfrontasi Indonesia-Malaysia
·  Eksport Malaysia dikenakan cukai rendah ke Negara Komanwel
·  Menerima bantuan teknikal/biasiswa dalam bidang pendidikan
·  Dapat bantuan Bank Dunia untuk FELDA/prasarana pendidikan/ penyelidikan
·  Dapat pinjaman Bank Pembangunan Islam utk projek pembangunan
·  Membantu membina UIAM
·  RECSAM dibina di Pulau Pinang
·  Menjadi tuan rumah Sidang kemuncak NAM ke-13 tahun 2003
·  TAR menjadi Setiausaha Agung OIC pertama
·  Pernah menjadi tuan rumah Persidangan OIC
·  Menjadi ahli Majlis Keselamatan PBB
·  Tan Sri Razali Ismail pernah jadi Pengerusi Perhimpunan Agung PBB

Berikan cadangan anda untuk meningkatkan keberkesanan hubungan sesebuah negara dengan negara yang lain.
·  Anggota perlu bersatu dalam menjaga kepentingan bersama
·  Saling membantu apabila diserang musuh/diceroboh          
·  Sering mengadakan pertemuan/mesyuarat
·  Kerjasama dalam ekonomi.                                                  
·  Kerjasama dalam bidang pertahanan.   
·  Kerjasama kerjasama politik.                                               
·  Bertindak satu suara.                                                           
·  Kerjasama dalam bidang ilmu pengetahuan                         
·  Pertukaran teknologi                                                           
·  Menghormati kedaulatan negara lain.                  
·  Mengadakan hubungan dua hala.                                        
·  Pertukaran budaya

Mengapakah hubungan luar penting bagi sesebuah negara?
·  Meningkatkan eksport/import negara
·  Menarik pelabur asing
·  Pertukaran teknologi/kepakaran
·  Mengekalkan kedaulatan negara
·  Menjamin kestabilan/keamanan dunia
·  Menjalin kerjasama erat dalam semua aspek
·  Mewujudkan perdagangan dua hala
·  Menyelesaikan sebarang masalah secara toleransi/rundingan
·  Menarik lebih ramai pelancong luar
·  Meningkatkan imej negara di mata dunia

Matlamat dasar luar Malaysia
·  Berbaik-baik dengan semua negara
·  Jamin keselamatan rakyat dan negara
·  Pelihara kepentingan nasional
·  Kekalkan kedaulatan negara
·  Galakkan pembangunan dan kemajuan ekonomi
·  Kekalkan keamanan sejagat
·  Utk jadi warganegara global yg bertanggungjawab
·  Pupuk kesejahteraan dunia

Asas penggubalan dasar luar Malaysia
Faktor sejarah
·  Zaman Kesultanan Melayu Melaka telah wujud hubungan perdagangan dengan negara luar seperti China, Arab dan Siam.
·  Malaysia bekas tanah jajahan British sertai Komanwel
·  adakan hubungan dengan negara bekas jajahan British yang lain
·  Pada awal kemerdekaan Malaysia menjalankan dasar pro-barat untuk bantuan pertahanan kerana ancaman komunis

Faktor Ekonomi
·  Malaysia mengamalkan pasaran bebas menjalankan hubungan ke arah kemajuan ekonomi.
·  Malaysia jalin hubungan dengan pembeli utama bahan mentah negara spt Amerika Syarikat  / Britain
·  Malaysia jalin hubungan luar untuk menarik pelabur modal asing.
·  Malaysia masih harapkan bantuan modal dan pasaran dari Britain / Amerika Syarikat selepas merdeka.
·  galak pelaburan asing melalui Dasar Pandang Ke Timur.terutama dari Jepun dan Korea Selatan
·  untuk meluaskan pasaran spt hubungan dengan negara membangun dan negara  Islam

Faktor politik
·  Malaysia amalkan demokrasi berparlimen
·  sokong keamanan sejagat / pemeliharaan kedaulatan negara
·  sokong Palestin mewujudkan keamanan di rantau Asia Barat
·  sokong semua resolusi PBB ke arah keamanan./ Piagam PBB  untuk kekalkan keamanan dunia

Faktor Geografi
·  Kedudukan Malaysia yang strategik serta bersepadan dengan  kebanyakkan negara di Asia Tenggara.
·  perairan menjadi laluan utama kapal-kapal dagangan di dunia
·  keselamatan negara serantau mempengaruhi keselamatan Malaysia.

Faktor Demografi
·  majoriti penduduk Malaysia beragama Islam
·  Malaysia mengadakan hubungan dengan Negara Islam/ OIC
·  Tidak mengadakan hubungan dengan Israel
·  Israel menindas dan menceroboh rakyat Palastin.
·  Malaysia amal konsep perpaduan & hormati hak asasi manusia.
·  penduduk Malaysia pelbagai kaum dan bebas jalankan budaya masing-masing.
·  Tidak adakan hubungan dengan Afrika Selatan/ dasar apartheid.      

Perkembangan dasar luar Malaysia
·  Tahap pertama – Pro Barat dan anti komunis – Tunku Abdul Rahman
o Disebabkan faktor politik spt ancaman komunis/ konfrontasi Indonesia/ putus hubungan dgn Filipina/ pemisahan Singapura
·  Tahap kedua – Berkecuali – Tun Razak & Tun Hussein
·  peranan yang dimainkan oleh AMDA berkurangan/pengaruh British di timur semakin merosot./pergolakan yang berlaku di Vietnam yang melibatkan dua kuasa besar iaitu Amerika Syarikat dan China.
·  Tahap ketiga – Kepentingan ekonomi  – Dr Mahathir
·  Berkaitan dgn isu perdagangan / pelaburan/ pembangunan negara membangun

Sebab Malaysia pro Barat dan Anti komunis
·  Ancaman komunis / PKM
·  Malaysia perlu bantuan tentera negara Komanwel
·  Malaysia tandatangani perjanjian pertahanan AMDA
·  Timbulnya krisis dengan negara jiran
·  Berusaha berbaik-baik dengan negara jiran
·  Sertai ASA, MAPHILINDO/ ASEAN
·  Pergantungan ekonomi kpd Britain
·  Malaysia anggota blok sterling / jalankan perniagaan guna paun sterling
·  Barat terutama Britain pembeli utama komoditi : getah dan bijih timah
·  Pelabur Britain masih kuasai peratus besar dlm ekonomi Malaysia terutama perladangan dan industri
·  Malaysia cuba amalkan pasaran bebas
·  Bina rangkaian perdagangan dengan negara lain utk kurang pergantungan kpd Britain
·  Mencari pasaran baru

Usaha Malaysia amal dasar berkecuali pada tahap kedua.
·  pengistiharan Zon Aman, Bebas dan Berkecuali / ZOPFAN di antara negara ASEAN
·  jalinkan hubungan luar dengan Negara-negara komunis seperti China / Jerman Timur / Korea Utara /  Vietnam Utara / Mongolia.
·  jalin hubungan dengan semua negara dan negara jiran
·  masalah yang boleh gugat keselamatan negara dpt diselesaikan secara kerjasama dgn negara jiran spti masalah pelarian Vietnam

Usaha Malaysia beri penekanan kpd ekonomi pd tahap ketiga.
·  Lancar Dasar Pandang ke Timur
·  dapat  amalkan nilai-nilai baik dari negara  Jepun dan Korea
·  meningkatkan hubungan dua hala dengan negara-negara lain untuk mantapkan ekonomi  negara
·  mengadakan lawatan ke Afrika Selatan/ Amerika Selatan
·  tandatangan perjanjian perdagangan dua hala
·  jamlin hubungan politik den perdagangan dengan negara maju dan negara Dunia Ketiga

Keperluan pupuk hubungan luar di peringkat antarabangsa / sertai pertubuhan dunia
·  Dapat berbaik-baik dengan semua negara
·  Dapat menjamin keselamatan rakyat dan negara
·  Dapat memelihara kepentingan nasional
·  Dapat mengekalkan kedaulatan negara
·  Dapat menggalakkan pembangunan / pembangungan ekonomi
·  Mewujudkan keamanan sejagat melalui kerjasama antarabangsa
·  Dapt menjadi warga global yang bertanggungjawab
·  Dapat memupuk kesejahteraan dunia

Pertubuhan Persatuan Negara-Negara A.Tenggara (ASA)
·    Anggota : Malaysia / Thailand/ Filipina
·    Bertujuan hapuskan gerakan / ancaman / fahaman komunis / bendung pengaruh dan gerakan PKM
·    jalin kerjasama dalm bidang ekonomi, sains dan sosial
·    beri dan sedia kemudahan latihan / penyelidikan dalam bidang sains / teknologi
·    mengekalkan / menjamin keselamatan dan kestabilan politik
·    ASA dibubarkan krn matlamat yang digariskan tidak banyak dicapai
·    ASA dianggap anti pemerintahan Presiden Sukarno
·    kesangsian antara negara-negara anggota
·    penubuhan Persekutuan Malaysia pada 1963 ditentang Filipina

Matlamat penubuhan ASEAN
·    kekalkan kestabilan politik di Asia Tenggara
·    membantu antara satu sama lain dalam bidang ekonomi
·    kerjasama dalam bidang sosial dan kebudayaan
·    tingkatkan taraf hidup penduduk dalam bidang pertanian
·    kerjasama dalam bidang perdagangan dan perindustrian
·    beri kerjasama dan bantu dalam bentuk latihan dan penyelidikan
·    adakan hubungan yang erat dengan persatuan atau pertubuhan serantau dan antarabangsa.

Peranan Malaysia dalam ASEAN
·    adakan Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN di Kuala Lumpur
·    menandatangani deklarasi bersama dikenali Deklarasi KLumpur
·    istihar ASEAN  zon aman, bebas, dan berkecuali / ZOPFAN
·    utk kekalkan keamanan & kestabilan politik di rantau A.Tenggara
·    elak campur tangan kuasa-kuasa besar
·    tidak bersekongkol dngan mana-mana blok Barat atau blok Timur
·    adakan mesy bentuk kerajaan Demokrasi Campuran Kampuchea
·    mengatasi masalah pencerobohan Vietnam ke atas Kampuchea
·    Vietnam setuju cadangan dan mesyuarat diadakan di K.Lumpur
·    Mesyuarat Menter2i Luar ASEAN putuskan ASEAN Zon Bebas Senjata Nuklear
·    Tunjuk komitmen negara-negara ASEAN terhadap ZOPFAN
·    tidak benarkan mana-mana kapal guna perairan dan kemudahan pelabuhan di rantau ini angkut bahan / senjata buklear
·    bentuk kerjasama ekonomi terutama dalam projek perindustrian
·    seperti projek urea di Bintulu / Acheh.
·    kerjasama ekonomi ASEAN sebagai Zon Perdagangan Bebas ASEAN/ AFTA (ASEAN Free Trade Area)
·    diumumkan dalam sidang Kemuncak ASEAN di Singapura
·    Cadangan tubuh EAEC ( Perundingan Ekonomi Asia Timur/ East Asian Economic Caucus)              
·    Iaitu cadangan kerjasama ekonomi bagi rantau sebelah Timur yang libatkan China / Jepun / Korea Selatan
·    Kerjasama ekonomi secara tidak rasmi ASEAN + 3 / kerjasama negara ASEAN dengan negara-negara timur:
·    jemput Menteri-Menteri Luar negara-negara hadiri perbincangan tentang kerjasama yang ingin diwujudkan
·    Kerjasama dalam bidang pendidikan
·    tubuh Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (SEAMO)
·    beri tumpuan ke arah kerjasama dalam semua bidang
·    bina Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik (RECSAM)
·    Kerjasama ASEAN dalam bidang kebudayaan dan sosial
·    mengadakan festival kebudayaan dan kesenian
·    tubuh Tabung Kebudayaan ASEAN
·    mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio
·    merapatkan hubungan melalui semangat kesukann
·    mengadakan Sukan SEA
·    mengadakan kerjasama dalam bidang pelancongan
·    mengistiharkanTahun Melawat ASEAN 1992
·    berbaik-baik dengan negara jiran sertai ASA /MAPHILINDO/ ASEAN

Sumbangan Malaysia kepada ASEAN .                                                                
·    hasilkan Deklarasi Kuala Lumpur dalam Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN
·    mengistiharkan ASEAN kawasan ZOPFAN
·    adakan mesyuarat bentuk Kerajaan Demokratik Campuran Kampuchea
·    mesyuarat di K.Lumpur juga putuskan ASEAN Kawasan bebas nuklear
·    cadangkan penubuhan EAEC / Perundingan Ekonomi Asi Timur
·    mengadakan kerjasama tidak rasmi melalui ASEAN + 3
·    kerjasama dalam bidang pendidikan / SEAMO
·    tubuhkan Pusat Serantau utk Sains dan Matematik / RECSAM di P.Pinang
·    tubuh Tabung Kebudayaan ASEAN / adakan festival kebudayaan
·    mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio
·    mengadakan Sukan SEA
·    mengadakan Tahun Melawat ASEAN
Sebab adakan hubungan yang baik dengan negara jiran
·    mengekalkan kestabilan politik  di rantau Asaia Tenggara
·    bantu antara satu sama lain dlm bid. ekonomi /sosial/kebudayaan
·    tingkatkan taraf hidup penduduk / kerjasama dalam bidang pertanian / perdagangan /perindustrian
·    menyediakan latihan dan penyelidikan
·    menjamin keselamatan daripada ancaman luar / komunis
·    meningkatkan kerjasama dalam bidang pendidikan
·    memajukan sektor pelancongan
·    menyemarakkan lagi bidang kebudayaan




No comments:

Post a Comment