Peraturan
Pemarkahan
Objektif
1
|
C
|
2
|
A
|
3
|
B
|
4
|
A
|
5
|
D
|
Struktur
1
|
Soalan
|
|||
|
a
|
F1
F2
F3
|
Apakah X ?
Dasar Hala Tuju Baru
Dasar Peningkatan Daya
Pengeluaran Negara
Dasar Kependudukan
Mana-mana 1 x 1m
|
1
1
1
[1M]
|
|
b
|
F1
F2
F3
|
Apakah tujuan Dasar Pertanian Negara ?
Meningkatkan
pendapatan sektor pertanian ke tahap maksimum
Memaksimumkan
pendapatan pekebun kecil
Memajukan
komoditi utama yang berpotensi untuk dieksport
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
[2M]
|
|
c
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Senaraikan
dua strategi yang dilaksanakan untuk menjayakan Dasar Pertanian Negara
.
Pembukaan
tanah baru di bawah rancangan FELDA
Program
pembangunan in-situ untuk memulih kawasan berproduktiviti rendah
Menyedia
perkhidmatan sokongan pertanian seperti Menyediakan bantuan pemasaran,
kredit, subsidi dan penyelidikan
Penglibatan
sector swasta dalam projek penswastaan pertanian
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
1
[2M]
|
|
d
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Bagaimanakah
Dasar Pensyarikatan
Untuk
merangsang penglibatan sektor swasta dalam pembangunan negara
Semua kakitangan kerajaan dan swasta merupakan pemilik
saham dan pekerja
Pegawai kerajaan ditempatkan di syarikat swasta untuk
berkongsi kepakaran
Sektor swasta memahami dasar kerajaan dan mengutamakan
kepentingan nasional
Kerajaan memberikan perkhidmatan sokongan bagi
memudahkan operasi sektor swasta
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
|
e
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Pada pandangan anda, apakah kelebihan dasar Penswastaan .
Mengurangkan
beban kewangan kerajaan
Meningkatkan
produktiviti
Meningkatkan
kualiti perkhidmatan atau barangan
Sektor
swasta lebih cekap
Mempercepatkan pembangunan ekonomi negara melalui pelaburan sektor swasta
Mana-mana 3 x 1m
|
1
1
1
1
1
[3M]
|
Struktur
2
|
Soalan
|
|||
|
a
|
F1
|
Apakah peristiwa yang membawa
pembentukan Rukun Negara pada 31 Ogos 1970 ?
Peristiwa 13 Mei 1969
Mana-mana 1 x 1m
|
1
[1M]
|
|
b
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Senaraikan dua prinsip Rukun Negara.
Kepercayaan Kepada Tuhan
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
Keluhuran
Perlembagaan
Kedaulatan
Undang-undang
Kesopanan
dan Kesusilaan
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
1
[2M]
|
|
c
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Apakah
Matlamat pembentukan Rukun Negara. .
Mengukuhkan
perpaduan
Memelihara
corak hidup demokratik
Mencipta
sebuah masyarakat yang adil
Menjamin
sikap liberal terhadap tradisi kebudayaan yang pelbagai
Membina
masyarakat progresif yang mengunakan sains dan teknologi
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
1
[2M]
|
|
d
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Nyatakan
dua langkah memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu sejak merdeka
sehingga tahun 1990.
Pelancaran Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa
Menggunakan slogan Bahasa Jiwa Bangsa
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah menengah
Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris ditukar kepada bahasa
kebangsaan secara berperingkat
Penubuhan UKM
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan
bahasa Inggeris
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
|
e
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Pada
pendapat anda, mengapakah sukan mampu menyatupadukan rakyat pelbagai kaum di
negara kita ?
Mengeratkan
perpaduan kaum
Hubungan perpaduan antara negeri
Menyemarak semangat patriotik
Tidak mengehadkan penyertaan kepada satu kaum sahaja
Meningkatkan
disiplin masyarakat
Mana-mana 3 x 1m
|
1
1
1
1
1
[3M]
|
Esei
1a
|
Syor-syor yang dikemukakan
dalam Penyata Rahman Talib untuk memupuk perpaduan kaum.
|
||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
Sekolah
umum dijadikan sekolah kebangsaan
Sekolah
jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
Pelajaran percuma lepada
semua pelajar sekolah rendah kerajaan
Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan
Sekolah rendah yang
menggunakan bahasa InggerÃs sebagai bahasa pengantar di tukar lepada bahasa Melayu
Bahasa Melayu menjadi bahasa
pengantar di semua sekolah menengah
Pelajaran agama Islam diajar
di semua sekolah bantuan penuh
kerajaan yang mempunyai tidak kurang 15 pelajar
Bahasa Cina dan bahasa Tamil
diajar di sekolah kebangsaan sekirannya terdapat 15 orang pelajar
Semua peperiksaan awam
diadakan dalam bahasa kebangsaan
Mana-mana 9 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 7m]
|
1b.
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
|
Penekanan di dalam Laporan Jawatankuasa
Kabinet 1974 untuk melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh
negara.
Penguasaan kemahiran membaca, menulis dan membaca (3M)
Kenaikan darjah secara automatik
Penekanan terhadap sekolah vokasional
Sukatan pelajaran sekolah swasta
Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam
peperiksaan
Penekanan terhadap kokurikulum
Disiplin sebagai asas perpaduian
Melaksanakan KBSR pada 1982
Melaksanakan KBSM pada 1988
Penekanan perkembangan diri pelajar dari segi jasmani,
emosi, rohani dan intelek
Mewujudkan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Mana-mana 8 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 8m]
|
1c.
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Usaha untuk membantu kerajaan melahirkan
masyarakat bersatu padu melalui dasar pelajaran kebangsaan
Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Menyertai aktiviti
kokurikulum
Menjadi pelajar yang berdisiplin
Penyertaan aktiviti sukan
Menghayati prinsip Rukun Negara
Menghayati Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Mana-mana 5 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
[Mak. 5m]
|
Esei
2a
|
Rancangan
Malaya Pertama (1956-1960)
|
||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Membangunkan kawasan luar Bandar
Merapatkan jurang perbezaan pendapatan penduduk luar
bandar dengan penduduk bandar.
Mengurangkan kadar kemiskinan penduduk luar Bandar
Mempelbagaikan
aktiviti ekonomi
Mempelbagaikan
sumber pendapatan Negara.
Memastkan negara tidak terlalu bergantung kepada getah
dan bijih timah
Memberikan perhatian kepada sektor ekonomi, sosial dan
awam
Pembukaan tanah baru
digiatkan
Penanaman semula getah oleh
pekebun kecil dan secara
ladang digalakkan
Hasil keluaran pertanian dipelbagaikan
Perusahaan melombong bijih timah diperluaskan
Pelbagai perkhidmatan diberi perhatian seperti kesihatan,
pendidikan dan perhubungan
Kemudahan infrastruktur seperti balai polis,kem
tentera,pejabat pos, mahkamah dan rumah kakitangan
kerajaan diberi tumpuan
Mana-mana 13 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 8m]
|
2b
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Peranan
Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah
Persekutuan (FELDA) bagi menjayakan
Rancangan Malaya Pertama.
RIDA
Membangunkan masyarakat luar Bandar
Memberi pinjaman kepada pengusaha pertanian kecil
Membantu pemasaran hasil pertanian
Menggalakkan penyertaan orang Melayu dalam perniagaan
Membangun dan memajukan masyarakat luar bandar
Melaksana pembangunan ekonomi, sosial dan infrastruktur
FELDA
Meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar
Meningkatkan hasil pertanian negara
Tanah baru dibuka secara besar-besaran untuk pertanian
Petempatan baru dibina
Dilengkapi kemudahan asas
Penduduk luar bandar miskin dipindahkan ke petempatan
baru
Menjadi petani moden
Memberi
tumpuan kepada getah dan kelapa sawit
Mana-mana 8 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 8m]
|
2c
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Sebab kerajaan memberi tumpuan terhadap
pembangunan luar bandar selepas merdeka.
Kadar kemiskinan lebih tinggi di luar bandar
Kekurangan kemudahan awam seperti sekolah dan kesihatan
Merupakan pekebun kecil
Kekurangan modal
Pendapatan penduduk luar bandar rendah
Kekurangan infrastruktur seperti jalan raya dan
pengairan
Untuk
meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar
Kekurangan
teknologi moden
Mana-mana 7 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 4m]
|
No comments:
Post a Comment