Thursday 17 October 2013

LATIHAN BAB 8 TINGKATAN 5

Peraturan Pemarkahan

Objektif

1
C
2
A
3
B
4
A
5
D

Struktur

1
Soalan

a



F1
F2
F3

Apakah X ?

Dasar Hala Tuju Baru
Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
Dasar Kependudukan
Mana-mana 1 x 1m


1
1
1
[1M]


b



F1
F2
F3


Apakah tujuan Dasar Pertanian Negara ?

Meningkatkan pendapatan sektor pertanian ke tahap maksimum
Memaksimumkan pendapatan pekebun kecil
Memajukan komoditi utama yang berpotensi untuk dieksport
Mana-mana 2 x 1m
1
1
1
1

[2M]

c




F1
F2

F3
F4

F5
Senaraikan dua strategi yang dilaksanakan untuk menjayakan Dasar Pertanian Negara .

Pembukaan tanah baru di bawah rancangan FELDA
Program pembangunan in-situ untuk memulih kawasan berproduktiviti rendah
Menyedia perkhidmatan sokongan pertanian seperti Menyediakan bantuan pemasaran, kredit, subsidi dan penyelidikan
Penglibatan sector swasta dalam projek penswastaan pertanian
Mana-mana 2 x 1m



1
1

1

1
1
[2M]


d




F1

F2

F3

F4

F5

F6
Bagaimanakah Dasar Pensyarikatan Malaysia  dapat mencapai matlamatnya ? 
                       
Untuk merangsang penglibatan sektor swasta dalam pembangunan negara
Malaysia dianggap sebagai sebuah syarikat dimiliki bersama kerajaan dan swasta
Semua kakitangan kerajaan dan swasta merupakan pemilik saham dan pekerja
Pegawai kerajaan ditempatkan di syarikat swasta untuk berkongsi kepakaran
Sektor swasta memahami dasar kerajaan dan mengutamakan kepentingan nasional
Kerajaan memberikan perkhidmatan sokongan bagi memudahkan operasi sektor swasta
Mana-mana 2 x 1m




1

1

1

      1

1

1
[2M]

e



F1
F2
F3
F4
F5
Pada pandangan anda, apakah kelebihan dasar Penswastaan .

Mengurangkan beban kewangan kerajaan
Meningkatkan produktiviti
Meningkatkan kualiti perkhidmatan atau barangan
Sektor swasta lebih cekap
Mempercepatkan pembangunan ekonomi negara melalui pelaburan sektor swasta
Mana-mana 3 x 1m


      1
1
1
1

1
[3M]

Struktur

2
Soalan

a




F1

Apakah peristiwa yang membawa pembentukan Rukun Negara pada 31 Ogos 1970 ?

Peristiwa 13 Mei 1969
Mana-mana 1 x 1m



1
[1M]


b



F1
F2
F3
F4
F5
Senaraikan dua prinsip Rukun Negara.

Kepercayaan Kepada Tuhan
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang-undang
Kesopanan dan Kesusilaan

Mana-mana 2 x 1m



1
1
1
1
1
[2M]


c



F1
F2
F3
F4

F5
Apakah Matlamat pembentukan Rukun Negara.                        .

Mengukuhkan perpaduan
Memelihara corak hidup demokratik
Mencipta sebuah masyarakat yang adil
Menjamin sikap liberal terhadap tradisi kebudayaan yang pelbagai
Membina masyarakat progresif yang mengunakan sains dan teknologi
Mana-mana 2 x 1m


1
1
1

1
     
1
[2M]


d




F1
F2
F3

F4
F5

F6
F7

F8
Nyatakan dua langkah memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu sejak merdeka sehingga tahun 1990.

Pelancaran Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa
Menggunakan slogan Bahasa Jiwa Bangsa
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah menengah
Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris ditukar kepada bahasa kebangsaan secara berperingkat
Penubuhan UKM
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah
Mana-mana 2 x 1m



1
1

1
1
1

1

1
1
[2M]


e




F1
F2
F3
F4
F5
Pada pendapat anda, mengapakah sukan mampu menyatupadukan rakyat pelbagai kaum di negara kita ?

Mengeratkan perpaduan kaum
Hubungan perpaduan antara negeri
Menyemarak semangat patriotik
Tidak mengehadkan penyertaan kepada satu kaum sahaja
Meningkatkan disiplin masyarakat
Mana-mana 3 x 1m



1
1
1
1
1
[3M]





Esei


1a

Syor-syor yang dikemukakan dalam Penyata Rahman Talib untuk memupuk perpaduan kaum.


F1

F2

F3


F4

F5


F6


F7


F8


F9

Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan

Sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan

Pelajaran percuma lepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan

Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan

Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggerís sebagai bahasa pengantar  di tukar lepada bahasa Melayu

Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menengah

Pelajaran agama Islam diajar di semua  sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang 15 pelajar

Bahasa Cina dan bahasa Tamil diajar di sekolah kebangsaan sekirannya terdapat 15 orang pelajar

Semua peperiksaan awam diadakan dalam bahasa kebangsaan

Mana-mana 9 x 1m

1

1


1

1


1


1


1


1


1

[Mak. 7m]
1b.





F1


F2

F3

F4

F5


F6

F7

F8

F9

F10


F11
Penekanan di dalam Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974 untuk melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh negara.       

Penguasaan kemahiran membaca, menulis dan membaca (3M)

Kenaikan darjah secara automatik

Penekanan terhadap sekolah vokasional

Sukatan pelajaran sekolah swasta

Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan

Penekanan terhadap kokurikulum

Disiplin sebagai asas perpaduian

Melaksanakan KBSR pada 1982

Melaksanakan KBSM pada 1988

Penekanan perkembangan diri pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek

Mewujudkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

 Mana-mana 8 x 1m






1

1

1

1


1

1

1

1

1


1

1

[Mak. 8m]

1c.




F1

F2

F3

F4

F5

F6
Usaha  untuk membantu kerajaan melahirkan masyarakat bersatu padu melalui dasar pelajaran kebangsaan                                    

Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan

Menyertai aktiviti  kokurikulum

Menjadi pelajar yang berdisiplin

Penyertaan aktiviti sukan

Menghayati prinsip Rukun Negara

Menghayati Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Mana-mana 5 x 1m          



1

1

1

1

1

1

   [Mak. 5m]




Esei


2a

Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)


F1

F2


F3

F4

F5

F6


F7


F8

F9


F10

F11

F12


F13



Membangunkan kawasan luar Bandar

Merapatkan jurang perbezaan pendapatan penduduk luar bandar dengan penduduk bandar.

Mengurangkan kadar kemiskinan penduduk luar Bandar

Mempelbagaikan aktiviti ekonomi

Mempelbagaikan sumber pendapatan Negara.

Memastkan negara tidak terlalu bergantung kepada getah dan bijih timah

Memberikan perhatian kepada sektor ekonomi, sosial dan awam

Pembukaan tanah baru digiatkan

Penanaman semula getah oleh pekebun kecil dan secara
ladang digalakkan

Hasil keluaran pertanian dipelbagaikan

Perusahaan melombong bijih timah diperluaskan

Pelbagai perkhidmatan  diberi perhatian seperti kesihatan, pendidikan dan perhubungan

Kemudahan infrastruktur seperti balai polis,kem tentera,pejabat pos, mahkamah dan rumah kakitangan
kerajaan diberi tumpuan

Mana-mana 13 x 1m
          
         1


1
       
         1

1

1


1


1

1


1

1

1
        

1

        

1

[Mak. 8m]
2b






F1

F2

F3

F4

F5

F6



F7

F8

F9


F10

F11

F12

F13

Peranan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)  bagi menjayakan Rancangan Malaya Pertama.

RIDA


Membangunkan masyarakat luar Bandar

Memberi pinjaman kepada pengusaha pertanian kecil

Membantu pemasaran hasil pertanian

Menggalakkan penyertaan orang Melayu dalam perniagaan

Membangun dan memajukan masyarakat luar bandar

Melaksana pembangunan ekonomi, sosial dan infrastruktur

FELDA


Meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar

Meningkatkan hasil pertanian negara

Tanah baru dibuka secara besar-besaran untuk pertanian
Petempatan baru dibina

Dilengkapi kemudahan asas

Penduduk luar bandar miskin dipindahkan ke petempatan baru

Menjadi petani moden

Memberi tumpuan kepada getah dan kelapa sawit 

Mana-mana 8 x 1m     
    






1

1

1

1

1

1



1

1


1

1

1

1

1

 [Mak. 8m]
2c



F1

F2

F3

F4

F5

F6

F7

Sebab  kerajaan memberi tumpuan terhadap pembangunan luar bandar selepas merdeka.

Kadar kemiskinan lebih tinggi di luar bandar

Kekurangan kemudahan awam seperti sekolah dan kesihatan

Merupakan pekebun kecil

Kekurangan modal

Pendapatan penduduk luar bandar rendah

Kekurangan infrastruktur seperti jalan raya dan pengairan

Untuk meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar
Kekurangan teknologi moden

Mana-mana 7 x 1m



1

1

1

1

1

1


1

[Mak. 4m]

Peraturan Pemarkahan Tamat



No comments:

Post a Comment