Monday 29 April 2013

LATIHAN BAB 2 TINGKATAN 5


Peraturan Pemarkahan

Objektif

1
A
2
B
3
C
4
C
5
D

Struktur

1


a




F1

F2
F3
F4
F5
F6
Nyatakan tiga sebab penentangan tokoh –tokoh tersebut terhadap kuasa British

Meletakkan wilayah tadbiran pembesar sebagai sebahagian taklukan British
British  mengenakan cukai / ufti
British menafikan hak pembesar memungut cukai
Residen memungkiri fungsinya sebagai penasihat
Campur tangan British dalam adat resam / hal ehwal tempatan
Residen tidak menghormati  sistem sosial tempatan                                                                         
Mana-mana 3 x 1m




1
1
1
1
1
1
[3M]


b




F1

F2
F3

Mengapakah Dol Said berjaya mengalahkan pihak British pada tahun 1831?

Dol Said  mendapat bantu ketenteraan daripada pembesar-pembesar Melayu
Bilangan tentera British agak kecil  / 150 orang tentera
Perpaduan / kerjasama di kalangan pembesar dan pengikut                                                                                                        
Mana-mana 2 x 1m




1
1
1
[2M]


c




F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
Berikan tiga semangat patrriotisme yang ditunjukkan oleh tokoh-tokoh tersebut.
                                                                                         
Berani
Semangat setia negara yang tinggi
Perpaduan / kerjasama
Sikap berdisiplin
Gigih berusaha
Semangat juang yang kental
Sanggup berkorban
                                                                     Mana-mana 3 x 1m



1
1
1
1
1
1
1
[3M]


d




F1
F2
F3
F4

F5
F6
Pada pandangan anda, mengapakah perjuangan tokoh-tokoh tersebut mengalami kekalahan..

Tidak mendapat bantuan daripada pembesar-pembesar lain
Tiada semangat kerjasama / perpaduan orang Melayu
Senjata British lebih moden
British menggunakan nama Sultan untuk melemahkan perjuangan
Serangan British lebih tersusun
British mendapat bantuan tentera dari Negeri-negeri Selat
Mana-mana 2 x 1m



1
1
1
1

1
1
[2M]


2



a



F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
Nyatakan tiga dasar pemerintahan Jepun   di Tanah Melayu.

Dasar pemerintahan ketenteraan
Menyekat kebebasan bersuara penduduk Tanah Melayu
Jepun memberi kebebasan kepada pertubuhan yang menyokongnya / yang bergerak di bawah pengawasannya
Mengharamkan  semua akhbar yang diterbitkan sebelum ini
Menukar nama akhbar tempatan lepada nama Jepun
Semua sekolah menggunakan bahasa Jepun sebagai bahasa pengantar dan nilai budaya Jepun diperkenalkan
Mana-mana 3 x 1m


1
1
1
1
1
1
1

[3M]


b




F1
F2
F3
F4

Berikan tiga nama organisasi yang bergerak cergas menentang Jepun secara gerila.

MPAJA / Malayan People’s Anti Japanese Army
Bintang Tiga
Force 136
Pasukan Wataniah Pahang
                                                                                        Mana-mana 3 x 1m



1
1
1
1
[3M]

c




F1

Berikan nama  pertubuhan pimpinan Ahmad Boestamam yang menyokong Jepun ?
Barisan Pemuda di Perak
                                                                                                              1 x 1m
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     



1
[1M]

d




F1
F2



Apakah tujuan pertubuhan pimpinan Ahmad Boestamam ?

Menyatukan pemuda-pemuda Melayu
Dilatih berkawad sebagai tentera sukarela Jepun
                                                                                       Mana-mana  1 x 1m



1
1
[1M]

e




F1
F2
F3
F4

Pada pandangan anda, mengapakah organisasi yang menentang Jepun bergerak secara gerila?

Menghadapi tekanan Jepun
Jumlah keanggotaan sedikit
Alat kelengkapan / senjata terhad
Tidak mahu dikesan oleh Jepun
                                                                                       Mana-mana 2 x 1m



1
1
1
1
[2M]


Esei

1a





F1


F2


F3


F4


F5


F6

F7

Sebab  berlaku penentangan  pemimpin tempatan terhadap British di  di negeri Perak

Residen memungkiri fungsinya sebagai penasihat seperti yang termaktub dalam Perjanjian Pangkor 1874

Para pembesar menolak sistem cukai yang menghapuskan hak mereka

Para pembesar menolak penguasaan British terhadap kawasan mereka

Para pembesar menolak campur tangan British dalam adat resam

Para pembesar menolak campur tangan British dalam hal ehwal tempatan

J.W.W.Birch tidak menghormati sistem sosial tempatan

J.W.W Birch tidak tahu berbahasa Melayu

                                                 Mana-mana 7 x 1m




1



1


1


1


1

1

1

[Mak. 4m]
1b



F1



F2

F3

F4

F5

F6



F7


F8


F9


F10


F11


F12


F13


F14


F15

F16

F17


Peristiwa   penentangan Dato’ Bahaman di Pahang pada 1888 hingga 1895.

Dato’ Bahaman menolak pelaksanaan undang-undang British yang bertentangan dengan adat resam dan sistem politik tempatan

Menolak sistem kehakiman Barat

Menolak sistem pemungutan hasil tanah

Menolak sistem cukai Barat

Menolak penubuhan pasukan polis luar

Pelaksanaan undang-undang Barat menghakis kuasa Dato’
Bahaman sebagai Orang Kaya Setia Perkasa Pahlawan Semantan

Dato’ Bahaman dan rakan-rakannya seperti Tok Gajah dan Imam Rasul telah  bersatu menentang British selama lima tahun.
Tahun 1890 Dato’ Bahaman menentang pembinaan Balai Polis Lubuk Terua, kawasan pengaruhnya

Tahun 1891 Dato’ Bahaman menyerang British kerana menangkap anak buahnya

Tahun 1892 Dato’Bahaman menyerang  dan menawan semula Lubuk Terua

Tahun 1894 Dato’ Bahaman menyerang dan menguasai Kuala Tembeling dan Jeram Ampai

Tahun 1895 , akibat tekanan British, Dato’ Bahaman berundur ke Kelantan

Dato’ Bahaman dan rakan-rakan mendapat perlindungan daripada penduduk / pembesar Terengganu / Kelantan

Dato’ Bahaman menetap di Hulu Kelantan
Tok Gajah dan keluarganya menetap di Hulu Terengganu

Pada tahun 1896, Dato’ Bahaman berpindah ke Bangkok

Diberi perlindungan politik oleh Raja Chulalongkorn.

Dato’ Bahaman menetap di Chieng Mai dan diberi wang sara hidup sebanyak 1000 baht dan meninggal dunia di sana.

                                                      Mana-mana  17 x 1m





1

1

1

1

1



1



1

1


1


1


1


1


1


1

1

1


1

[Mak. 10m]

1c



F1

F2

F3


F4

F5

F6

F7

F8

F9

F10
Iktibar yang dapat diperolehi daripada peristiwa penentangan pemimpin tempatan tersebut                                                          

Semangat setia negara yang tinggi

Sanggup berkorban untuk bangsa

Sifat bekerjasama / tolong menolong antara pemimpin dan pengikut

Sikap berdisiplin

Gigih berusaha

Mempelengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan

Berani

Berpegang teguh dengan ajaran agama

Tidak mudah berputus asa

Mana-mana jawapan calon yang bersesuaian

                                                              Mana-mana 10 x 1m



1

1


1

1

1

1

1

1

1

1

[Mak. 6m]




2
Gerakan Pan-Islamisme


F1

F2


F3


F4

F5


F6

F7

F8

F9

F10

F11

.                             
Merupakan gerakan  intelektual Islam seluruh dunia

Untuk membangkitkan pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam

Untuk menentang penjajahan Barat ke atas negara-negara Islam

Gerakan ini didokong oleh relajar Islam dari seluruh dunia

Gerakan ini dimulakan oleh Syeikh Muhammad Abduh, pensyarah Universiti al-Azhar, Mesir

Penulisan beliau disebarkan dalam majalah al-Manar

Beliau menegaskan bahawa Islam adalah cara hidup

Islam menekankan  kepentingan dunia dan akhirat

Islam mendorong  umatnya menuju kejayaan

Gerakan Wahabi di Arab Saudi

Mempunyai matlamat yang sama dengan perjuangan Syeikh Muhammad Abduh

                                                                 Mana-mana 11 x 1m


1


1


1

1


1

1

1

1

1

1


1

[Mak. 8m]



F1

F2

F3

F4

F5

F6


F7


F8

F9

F10

F11

Matlamat perjuangan Gerakan Islah di Tanah Melayu..                                                             

Membetulkan pandangan Amat Islam terhadap agama Islam

Menjana kemajuan Islam dari sudut kemajuan dunia

Gesaan memajukan ekonomi umat Islam

Gesaan memajukan pendidikan umat Islam

Gesaan memajukan social / politik orang Melayu

Berusaha menyemat sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam

Mengkritik raja / pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu

Menggalakkan ilmu pertukangan

Menggalakkan kegiatan perniagaan

Menggalakkan orang Melayu menguasai ilmu perubatan

Mengamalkan gaya hidup yang berlandaskan agama Islam

                                                             Mama-mana 11 x 1m



1

1

1

1

1


1


1

1

1

1

1

[Mak. 6m]




F1

H1a



H1b


F2

H2a

H2b

H2c

H2d
Pendekatan yang digunakan oleh pemimpin Gerakan Islah menghadapi  tekanan Kaum Tua dan pihak British

Hanya bergerak di Negeri-negeri Selat

Kerana beberapa undang-undang telah dikeluarkan  oleh
Negeri-negeri Melayu  bagi menghalang pengaruh Kaum Muda

Undang-undang ini tidak membenarkan rislah /  buku Kaum Muda dibawa masuk ke negeri-negeri tersebut

Kaum Muda menubuhkan beberapa buah madrasah

Madrasah ini menjalankan sistem pendidikan Islam

Meliputi pendidikan dunia dan akhirat

Seperti pendidikan fardhu ain / Ilmu Hisab / bahasa IngerĂ­s

Madrasah ini memberi  peluang kepada pelajar perempuan untuk mendapatkan pendidikan

                                                                   Mana-mana 8 x 1m



1



1


1

1

1

1

1


1

[Mak. 6m]


Peraturan Permarkahan Tamat

No comments:

Post a Comment