Peraturan
Pemarkahan
Objektif
1
|
A
|
2
|
B
|
3
|
C
|
4
|
C
|
5
|
D
|
Struktur
1
|
|
|||
|
a
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Nyatakan
tiga sebab penentangan tokoh –tokoh tersebut terhadap kuasa British
Meletakkan
wilayah tadbiran pembesar sebagai sebahagian taklukan British
British mengenakan cukai / ufti
British
menafikan hak pembesar memungut cukai
Residen
memungkiri fungsinya sebagai penasihat
Campur
tangan British dalam adat resam / hal ehwal tempatan
Residen tidak menghormati sistem sosial tempatan
Mana-mana 3 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
[3M]
|
|
b
|
F1
F2
F3
|
Mengapakah
Dol Said berjaya mengalahkan pihak British pada tahun 1831?
Dol Said mendapat bantu ketenteraan daripada
pembesar-pembesar Melayu
Bilangan
tentera British agak kecil / 150 orang
tentera
Perpaduan / kerjasama di
kalangan pembesar dan pengikut
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
[2M]
|
|
c
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Berikan
tiga semangat patrriotisme yang ditunjukkan oleh tokoh-tokoh tersebut.
Berani
Semangat setia negara yang
tinggi
Perpaduan / kerjasama
Sikap berdisiplin
Gigih berusaha
Semangat
juang yang kental
Sanggup
berkorban
Mana-mana 3 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
[3M]
|
|
d
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Pada pandangan anda, mengapakah perjuangan tokoh-tokoh
tersebut mengalami kekalahan..
Tidak mendapat bantuan
daripada pembesar-pembesar lain
Tiada semangat kerjasama /
perpaduan orang Melayu
Senjata
British lebih moden
British
menggunakan nama Sultan untuk melemahkan perjuangan
Serangan
British lebih tersusun
British
mendapat bantuan tentera dari Negeri-negeri Selat
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2
|
|
|||
|
a
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Nyatakan tiga dasar pemerintahan Jepun
di Tanah Melayu.
Dasar pemerintahan
ketenteraan
Menyekat kebebasan bersuara
penduduk Tanah Melayu
Jepun memberi kebebasan
kepada pertubuhan yang menyokongnya / yang bergerak di bawah pengawasannya
Mengharamkan semua akhbar yang diterbitkan sebelum ini
Menukar nama akhbar tempatan
lepada nama Jepun
Semua sekolah menggunakan
bahasa Jepun sebagai bahasa pengantar dan nilai budaya Jepun diperkenalkan
Mana-mana 3 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
[3M]
|
|
b
|
F1
F2
F3
F4
|
Berikan tiga nama organisasi yang bergerak cergas menentang Jepun secara
gerila.
MPAJA
/ Malayan People’s Anti Japanese Army
Bintang
Tiga
Force
136
Pasukan
Wataniah Pahang
Mana-mana 3 x 1m
|
1
1
1
1
[3M]
|
|
c
|
F1
|
Berikan nama pertubuhan pimpinan Ahmad Boestamam yang
menyokong Jepun ?
Barisan Pemuda di Perak
1 x 1m
|
1
[1M]
|
|
d
|
F1
F2
|
Apakah tujuan pertubuhan
pimpinan Ahmad Boestamam ?
Menyatukan pemuda-pemuda
Melayu
Dilatih berkawad sebagai
tentera sukarela Jepun
Mana-mana 1 x 1m
|
1
1
[1M]
|
|
e
|
F1
F2
F3
F4
|
Pada pandangan anda,
mengapakah organisasi yang menentang Jepun bergerak secara gerila?
Menghadapi tekanan Jepun
Jumlah keanggotaan sedikit
Alat kelengkapan / senjata
terhad
Tidak mahu dikesan oleh Jepun
Mana-mana 2 x 1m
|
1
1
1
1
[2M]
|
Esei
1a
|
|
||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Sebab
berlaku penentangan pemimpin
tempatan terhadap British di di negeri
Perak
Residen memungkiri fungsinya
sebagai penasihat seperti yang termaktub dalam Perjanjian Pangkor 1874
Para pembesar menolak sistem
cukai yang menghapuskan hak mereka
Para pembesar menolak
penguasaan British terhadap kawasan mereka
Para pembesar menolak campur
tangan British dalam adat resam
Para pembesar menolak campur
tangan British dalam hal ehwal tempatan
J.W.W.Birch tidak menghormati
sistem sosial tempatan
J.W.W Birch tidak tahu
berbahasa Melayu
Mana-mana 7 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 4m]
|
1b
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
|
Peristiwa penentangan Dato’ Bahaman di Pahang pada
1888 hingga 1895.
Dato’ Bahaman menolak
pelaksanaan undang-undang British yang bertentangan dengan adat resam dan
sistem politik tempatan
Menolak sistem kehakiman
Barat
Menolak sistem pemungutan
hasil tanah
Menolak
sistem cukai Barat
Menolak
penubuhan pasukan polis luar
Pelaksanaan
undang-undang Barat menghakis kuasa Dato’
Bahaman sebagai Orang Kaya
Setia Perkasa Pahlawan Semantan
Dato’ Bahaman dan
rakan-rakannya seperti Tok Gajah dan Imam Rasul telah bersatu menentang British selama lima
tahun.
Tahun 1890 Dato’ Bahaman
menentang pembinaan Balai Polis Lubuk Terua, kawasan pengaruhnya
Tahun
1891 Dato’ Bahaman menyerang British kerana menangkap anak buahnya
Tahun 1892 Dato’Bahaman
menyerang dan menawan semula Lubuk
Terua
Tahun 1894 Dato’ Bahaman
menyerang dan menguasai Kuala Tembeling dan Jeram Ampai
Tahun
1895 , akibat tekanan British, Dato’ Bahaman berundur ke Kelantan
Dato’ Bahaman dan rakan-rakan
mendapat perlindungan daripada penduduk / pembesar Terengganu / Kelantan
Dato’ Bahaman menetap di Hulu
Kelantan
Tok Gajah dan keluarganya
menetap di Hulu Terengganu
Pada tahun 1896, Dato’
Bahaman berpindah ke Bangkok
Diberi perlindungan politik
oleh Raja Chulalongkorn.
Dato’ Bahaman menetap di
Chieng Mai dan diberi wang sara hidup sebanyak 1000 baht dan meninggal dunia
di sana.
Mana-mana 17 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 10m]
|
1c
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Iktibar
yang dapat diperolehi daripada peristiwa penentangan pemimpin tempatan
tersebut
Semangat
setia negara yang tinggi
Sanggup
berkorban untuk bangsa
Sifat
bekerjasama / tolong menolong antara pemimpin dan pengikut
Sikap
berdisiplin
Gigih
berusaha
Mempelengkapkan
diri dengan ilmu pengetahuan
Berani
Berpegang teguh dengan ajaran
agama
Tidak mudah berputus asa
Mana-mana jawapan calon yang
bersesuaian
Mana-mana
10 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 6m]
|
2
|
Gerakan Pan-Islamisme
|
||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
|
.
Merupakan
gerakan intelektual Islam seluruh
dunia
Untuk
membangkitkan pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam
Untuk menentang penjajahan
Barat ke atas negara-negara Islam
Gerakan
ini didokong oleh relajar Islam dari seluruh dunia
Gerakan
ini dimulakan oleh Syeikh Muhammad Abduh, pensyarah Universiti al-Azhar,
Mesir
Penulisan
beliau disebarkan dalam majalah al-Manar
Beliau
menegaskan bahawa Islam adalah cara hidup
Islam
menekankan kepentingan dunia dan
akhirat
Islam
mendorong umatnya menuju kejayaan
Gerakan
Wahabi di Arab Saudi
Mempunyai
matlamat yang sama dengan perjuangan Syeikh Muhammad Abduh
Mana-mana 11 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 8m]
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
|
Matlamat
perjuangan Gerakan Islah di Tanah Melayu..
Membetulkan
pandangan Amat Islam terhadap agama Islam
Menjana kemajuan Islam dari
sudut kemajuan dunia
Gesaan
memajukan ekonomi umat Islam
Gesaan
memajukan pendidikan umat Islam
Gesaan
memajukan social / politik orang Melayu
Berusaha
menyemat sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam
Mengkritik
raja / pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu
Menggalakkan ilmu pertukangan
Menggalakkan kegiatan perniagaan
Menggalakkan orang Melayu menguasai ilmu perubatan
Mengamalkan gaya hidup yang berlandaskan agama Islam
Mama-mana 11 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 6m]
|
|
F1
H1a
H1b
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
|
Pendekatan yang
digunakan oleh pemimpin Gerakan Islah menghadapi tekanan Kaum Tua dan pihak British
Hanya
bergerak di Negeri-negeri Selat
Kerana
beberapa undang-undang telah dikeluarkan
oleh
Negeri-negeri
Melayu bagi menghalang pengaruh Kaum
Muda
Undang-undang
ini tidak membenarkan rislah / buku
Kaum Muda dibawa masuk ke negeri-negeri tersebut
Kaum Muda menubuhkan beberapa
buah madrasah
Madrasah ini menjalankan
sistem pendidikan Islam
Meliputi pendidikan dunia dan
akhirat
Seperti pendidikan fardhu ain
/ Ilmu Hisab / bahasa IngerĂs
Madrasah ini memberi peluang kepada pelajar perempuan untuk
mendapatkan pendidikan
Mana-mana 8 x
1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 6m]
|
Peraturan
Permarkahan Tamat
No comments:
Post a Comment